Page 90 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 90

‫سخت وغی ‌رقابل فهمخیلی کمتر استفاده شده و معانی واژ‌ههادقیق وبیان ویادگیری آنان سه ‌لتر است‪.‬‬
‫البته اختلاف لهجه‌مسلمانان مناطق مختلف و نبود قاعده و قانون واحد در نوشتن و استفاده از‬
‫حروف و الفبای مشخص برای کلمات چینی‪ ،‬اعمال سلیقه فردی در کتابت و ثبت کلمات و ناتوانی‬
‫الفبای عربی و فارسی برای ضبط و نشان دادن واژ‌هها و اصوات چهارگانه تلفظ کلمات چینی که‬
‫با هر تغییر صوت معانی آنان نیز تغییر م ‌ییابد و پاره دیگری از مسایل‪ ،‬موجب شده که این زبان‬
‫نوشتاری فاقد رس ‌مالخط و شیوه نگارشی واحد شده و از خلاقیت و پویایی و توانایی لازم برای حل‬
‫مشکلات و بیان و کتا بت دقیق واژ‌هها عاجز و در بین زبا ‌نهای رسمی پیرامونی خود از جایگاه‬
‫ارزشی کمتری برخوردار شود‪ .‬ولی با همه این نواقص‪ ،‬این زبان بخشی از تاریخ و میراث مکتوب‬
‫و هویت زبانی قوم هوی ‌و مسلمانان چین را تشکیل م ‌یدهد که اساس آن را بیشتر حروف و الفبا و‬

                                                      ‫واژ‌ههای فارسی تشکیل م ‌یدهد‪.1‬‬

                            ‫پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه شیائو اِرجینگ‬
‫برای اولین بار یک نویسنده مسلمانی به نام جائو چان که در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن‬
‫هیجدهم م ‌یزیسته است‪ ،‬درکتاب خود تحت عنوان‌«شجر‌هنامه دانشمندان مسلمان چی ‌ن» مطلبی‬
‫درخصوص زبان شیائو اِرجینگ آورده است‪ 2‬و درمیان پژوهشگران غربی نیز مارتین هارتمن‪ 3‬و‬
‫آلفرد فرکه‪ 4‬دو دانشمند آلمانی هستند که برای اولین بار از طریق تحقیق و بررسی و ترجمه‪ ،‬برخی‬
‫از آثار نوشته شده به زبان شیائو اِرجینگ را به پژوهشگران و جامعه علمی غرب شناساندند‪ 5.‬پس‬
‫از آنها این ژاپن ‌یها بودند که در زمان اشغال سرزمین چین با این زبان آشنایی پیداکرده و ضمن‬
‫جم ‌عآوری برخی از نسخ خطی و چاپی از جمله‪ ،‬فرهنگ لغت مدرسه هوی هوی‪ ،‬به تحقیق و‬
‫بررسی این زبان پرداختند‪ .‬البته به واسطه مقالاتی که مارتین و آلفرد آلمانی در این زمینه در اروپا‬
‫منتشر کردند‪ ،‬محققین انگلیسی و فرانسوی نیز به تحقیق درباره این زبان‪ ،‬از خود علاقه نشان دادند‪.‬‬
‫برخلاف تلاش محققین خارجی‪ ،‬پژوهشگران و جامعه علمی و دانشگاهی چین بنا به دلایل‬

                                                                                      ‫‪ .1‬همان‪.‬‬
           ‫‪ .2‬یانگ شیائو چون‪ /‬پیرامون شیاجینگ درکتا ‌بهای اسلامی چین ‪/‬دانشگاه نانجینگ ‪2006 /‬‬
   ‫‪3. Martin Hartman‬‬
   ‫‪4. Alfred Forke‬‬
           ‫‪ .5‬یانگ شیائو چون‪ /‬پیرامون شیاجینگ درکتا ‌بهای اسلامی چین ‪/‬دانشگاه نانجینگ ‪2006 /‬‬

                                                                     ‫‪88‬‬
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95