Page 162 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 162
چین صورت م یگرفت ،علوم پزشکی در میان ده نژاد مسلمان چینی هم برای مدت زمان زیادی
تح تتأثیر علوم پزشکی اسلامی قرار گرفت و از این طریق وارد علم پزشکی چین شد .علوم پزشکی
نژاد اویغوری با علم پزشکی اسلامی ارتباط زیادی دارد .م یتوان گفت ،علم پزشکی اسلامی در طول
قر نها خدمات تاریخی انکارناپذیری در توسعه و پیشرفت و شکوفایی علوم پزشکی چین و سلامتی
اقوام چینی داشته است که این خدمات مدیون «قرآن» و دانشمندان اسلامی است.
4 .آموز شهایدینی:آموز شهایاعتقادیدیناسلامدرچینابتدادردرونخانوادههاصورت
م یگرفت و پدران پسران خود را تربیت م یکردند .از این جهت ،شغل روحانیت مذهبی
نیز موروثی بود .در دوران امپراتور یهای مینگ و چینگ ،محلی برای تدریس در مساجد
ایجاد م یشد و آخوندها آنجا تدریس م یکردند که این سیستم آموزشی به نام «آموزش
مسجدی» رسمیت داشت .براساس سیستم «آموزش مسجدی» م یبایست در کنار آموزش
دینی ،فرهنگ سنتی چینی نیز آموزش داده شود و آموزش اجتماعی مسلمانان چین تحت
نفوذ فرهنگ سنتی اسلامی قرار داشت .موضوعات درسی آموز شهای مسجدی ،شامل
دستورات اجتماعی قرآن م یشد .آخوندهای مساجد همگی براساس ترجم ههای قرآن به
زبان چینی ،اصول آموزش اسلامی را تدریس م یکردند .م یتوان گفت ،مسلمانان چینی
بدون این ترجم هها نم یتوانستند فرهنگ و سن تهای اسلامی خود را فرا بگیرند.
5 .مدیریت و نظام اداری :منظور از نظام اداری ،مدیریت به اصطلاح امور مذهبی نیست،
بلکه اداره سازمانها و نهادهای مردمی و مذهبی است .بر اساس این نظام مدیریت است
که مشخص م یشود چه کاری باید انجام شود و چه کاری نباید انجام شود.
در قرآن سیستم مدیریت اسلامی به وضوح بیان شده است .مسلمانان چین با مطالعه ترجم ههای
قرآن با چگونگی اداره جامعه اسلامی آشنایی پیدا م یکردند .این نظام تأثیر بزرگی در نواحی
مسلماننشین شمال غربی چین گذاشته است.
به طور کلی ،ترجمههای چینی قرآن کریم ،نقش مهمی در گسترش حضور فرهنگ اسلامی
در خارج ،به ویژه در نواحی اقلیتنشین مسلمان چین ،داشته است و این ترجمهها ،تأثیر زیادی
در تبلیغ فرهنگ اسلامی ایفا کرده و م یکنند .سیستم آموزشی تعلیمات دینی و اسلامی چین،
راه پیشرفت و توسعه اسلام در چین را هموار کرده و میکند .بدون این ترجمهها به زبان چینی،
160