Page 159 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 159

‫ترجمه‌ قرآن به زبان اویغوری‬
      ‫افزون بر بیش از ده مورد ترجم ‌‌ه قرآن به زبان چینی‪ ،‬ترجمه‌ آن به زبان اویغوری نیز در‬
      ‫سی ‌نکیانگ رواج دارد‪ .‬از آنجا که مسلمانان نژاد اویغور بیشترین جمعیت منطقه‌ سی ‌نکیانگ را‬
      ‫تشکیل م ‌یدهند‪ ،‬در این منطقه از گذشته‌های دور بخ ‌شهایی از قرآن به زبان اویغوری ترجمه شده‬
      ‫و رواج داشت‪ ،‬در حالیکه ترجمه جدید کامل قرآن به زبان اویغوری در سال ‪ 1987‬منتشر شد‪.‬‬
      ‫مترجم آن قاری احمدی‌سرای رییس حوز‌ه علمیه‌ اسلامی سی ‌نکیانگ بوده است‪ .‬وی چند زبان‬
      ‫را فرا گرفته و به زبان عربی نیز تسلط داشت‪ .‬این ترجمه در جهان اسلام انعکاس خوبی را در پی‬
      ‫داشته و مورد نقد و ارزیابی دانشمندان مسلمان قرار گرفت‪ .‬این ترجمه برای مسلمانان اویغوری‬
      ‫که تا آن زمان قرآن را تنها با متن اصیل عربی م ‌یخواندند‪ ،‬و معنی آن را درک نم ‌یکردند‪ ،‬خیلی‬
      ‫مفید واقع شد‪ .‬در این ترجمه از بسیاری از اصطلاحات دینی که تود‌ههای مسلمان اویغوری با آنها‬

                                                    ‫آشنا هستند مورد استفاده قرار گرفته است‪.‬‬

                                                         ‫ترجمه‌ قرآن به زبان قزاقی‬
      ‫این ترجمه توسط دو دانشمند مسلمان قزاقی به نام‌های عزیز و حماس مشترکا ترجمه شده‬
      ‫و در سال ‪ 1990‬منتشر شده است‪ .‬این ترجمه مورد توجه و استقبال مسلمانان قزاقی قرار گرفته‬
      ‫است‪ .‬از آن‌جا که در کشور چین اقوام مختلف مسلمان زندگی کرده و به زبان‌های گوناگون سخن‬
      ‫می‌گویند‪ ،‬قرآن نیز به زبان‌های مختلف چینی‪ ،‬اویغوری و قزاقی انجام شده و تا حدودی نیاز‌های‬

                                                 ‫آنان برای مطالعه‌ قرآن را برآورده کرده است‪.‬‬

      ‫نقش ترجم ‌ههای چینی قرآن در گسترش فرهنگ اسلامی و حفظ هویت دینی مسلمانان‬
                                                                          ‫این کشور‬

      ‫ترجمه‌های فوق از قرآن نقش مهمی در گسترش فرهنگ اسلامی در چین ایفا کرده و می‌کنند‪.‬‬
      ‫مسلمانان چین با استفاده از این ترجم ‌هها فرهنگ اسلامی و اعتقادات دینی خود را تبلیغ کرده و‬
      ‫این فرهنگ نیز به سهم خود در توسع ‌ه فرهنگ ملی چین تأثیر مثبتی گذاشته و موجب پدید آمدن‬
      ‫هویت ملت خویی در میان ملت‌های مختلف چینی شده است‪ .‬اینک‪ ،‬نژاد خویی درکنار نژاد َخن‬

‫‪157‬‬
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164