Page 82 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 82

‫نامه‌ها به سه زبان بود‪ .‬زبان و خط فارسی‪ ،‬زبان و خط ترکی مغولی و زبان و خط چینی»‪1 .‬‬
‫پروفسورلیو اینگ شنگ نیز در این زمینه می‌گوید‪« :‬اینک در منابع چینی مسلم است که‬
‫نخستین نامه خاقان چین به دربار پاپ در اروپا به زبان فارسی بوده و گویا مارکوپولو نیز با استفاده‬

  ‫از زبان فارسی می‌توانسته در تمام مناطق چین به راحتی با مقامات محلی ارتباط برقرار کند»‪2.‬‬
‫دستاورد دیگر مدرسه آموزش زبان فارسی آکادمی امپراتوری چین‪ ،‬تهیه و تألیف «لغتنامه‬
‫مدرسه هوی هوی» بود که مورد استفاده اساتید‪ ،‬دانشجویان و مترجمین زبان فارسی قرار م ‌یگرفت‪.‬‬
‫طبق اسناد و مدارک تاریخی برجای مانده از آن دوران‪ ،‬توسط اساتید و معلمین زبان موسسه سی‬
‫ای گوان‪ ،‬مجموعا ‪ 13‬فرهنگ لغت چینی به زبا ‌نهای مختلف و بالعکس تألیف شد که یکی از آنان‬
‫«لغتنامه مدرسه هوی هوی بود»‪ .3‬با توجه به این که زبان چینی حروف و الفبای مشخصی ندارد‪،‬‬
‫لذا این فرهن ‌گها بصورت موضوعی و تحت مدخ ‌لهایی همچون نجوم‪ ،‬جغرافیا‪ ،‬داروهای گیاهی‪،‬‬
‫کشاورزی و‪ ...‬تألیف و تحت هر موضوع لغ ‌تهای مربوط به آن آورده م ‌یشد ‪ .4‬در این فرهن ‌گها‬
‫کلمات خارجی به صورت آوانویس ‌یشده به زبان چینی با ذکر معانی چینی آنها نوشته شده و مورد‬

                                                       ‫استفاده مترجمان قرار م ‌یگرفت‪.‬‬
‫آقای جیانگ زنگ مجموع ‌هدار کتا ‌بهای دوران سلسله چینگ درخصوص کتاب «لغتنامه مدرسه‬
‫هوی هوی» م ‌یگوی ‌د‪ :‬این لغتنامه به بخ ‌شهای مختلفی تقسیم شده و در بالا کلمات فارسی با حروف‬
‫فارسی‪ ،‬در وسط معانی چینی کلمات و در پایین کلمات فارسی با آوانویسی چینی نگاشته شده است ‪.5‬‬
‫بر اساس پژوه ‌شهای انجام گرفته توسط یکی از محققین ژاپنی بنام آقای بان تیان شی شین‪،‬‬
‫ه ‌ماکنون شش نسخه از «لغتنامه مدرسه هوی هوی» درکتابخان ‌ههای آلمان‪ ،‬ژاپن‪ ،‬فرانسه‪ ،‬انگلستان‬
‫و کتابخانه دانشگاه پکن موجود است که هرکدام دارای امتیازات و نواقصی است که از مجموع آنان‬
‫م ‌یتوان متن اصلی این لغتنامه را به دست آورد ‪ .6‬محقق ژاپنی دیگری بنام تیان بان شینگ دا ئو‪ ،‬در‬

                   ‫‪ .1‬سمرقندی‪ ،‬عبدالرزاق ‪ /‬مطلع السعدین ‪ /‬صص ‪ 220‬و ‪ 386‬ذیل حوادث سال ‪.815‬‬
                                                         ‫‪ .2‬پوجان ‪ /‬تاریخ مختصر چین ‪ /‬ص ‪.23‬‬

‫‪ .3‬لیو اینگ شنگ ‪ /‬پژوهشی پیرامون لغتنامه مدرسه هوی هویو فرهنگ مدرسه هوی هوی ‪ /‬مجله‬
                                     ‫پژوهش‌های تاریخ دودمان یوان وتاریخ ملی ‪ /‬شماره ‪ 15‬سال ‪.2002‬‬
                                                                                      ‫‪ .4‬همان‪.‬‬
                                                                                      ‫‪ .5‬همان‪.‬‬
                                                                                      ‫‪ .6‬همان‪.‬‬

                                                                     ‫‪80‬‬
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87