Page 81 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 81

‫این مدرسه نه تنها زبان فارسی تدریس می‌شد‪ ،‬بلکه زبان دیگری بنام استیفی که علایم نوشتاری‬
                                ‫خاصی برای کتابت اسناد رسمی دولتی است هم تعلیم داده می‌شد‪1.‬‬

      ‫پس از تأسیس دودمان مینگ‪ ،‬مدرسه آموزش زبان فارسی توسعه بیشتری یافت و در آکادمی‬
      ‫امپراتوری‪ ،‬موسس ‌های بنام سی ای گوان (انستیتو آسیا) با هشت مدرسه زبا ‌نهای خارجی شکل گرفت‬

         ‫که عبارت بودند از زبان فارسی‪ ،‬تاتاری‪ ،‬نوزن‪ ،‬شی فان‪ ،‬شی تیان‪ ،‬بای ای‪ ،‬گائو چانگو برم ‌های‪2 .‬‬
      ‫در ابتدا مدرسین این زبان‌ها اغلب از کسانی انتخاب می‌شدند که زبان مورد تدریس زبان‬
      ‫مادری آنها بود و زبان‌آموزان بیشتر چینی بودندولی به مرور زمان معلمین و دانشجویان همگی‬
      ‫چینی شدند‪ .‬این موسسه حتی پس از برکناری دودمان مینگ و روی کار آمدن سلسله چینگ و‬
      ‫تا سال ‪ 1736‬میلادی یعنی به مدت ‪ 447‬سال به فعالیت آموزشی و تربیت مترجمین همزمان و‬

                                      ‫مترجم اسناد و مدارک دولتی به زبان فارسی خود ادامه داد‪3.‬‬
      ‫«طبق نوشته‌های جهانگردانی همچون پادری اودوریک‪ ،‬مارکوپولو و ابن بتوته‪ ،‬در دوران‬
      ‫فعالیت راه ابریشم‪ ،‬زبان فارسی‪ ،‬زبان بی ‌ن‌‌المللی و بازرگانی در مناطق چینی راه ابریشم بوده و به‬
      ‫دستور امپراتوران چینی‪ ،‬در چین قدیم مدرسه‌هایی برای تدریس زبان فارسی و تربیت کارمندان‬

           ‫فارسی‌دان تأسیس شده بود که در اسناد تاریخی و رویدادهای چین به آن اشاره شده است‪4.‬‬
      ‫محصول این مدارس ب ‌هویژه بخش مترجمین آن‪ ،‬تربیت افرادی مسلط به زبان و ادبیات‬
      ‫فارسی بود که نه تنها مکاتبات شاهان و حکومت‌های مختلف فارس زبان ایرانی مستقر در هرات‪،‬‬
      ‫سمرقند‪ ،‬اصفهان و‪....‬را برای امپراتور ترجمه م ‌یکردند‪ ،‬بلکه نامه‌های ارسالی از طرف امپراتور‬

             ‫چین را هم به سه زبان فارسی‪ ،‬چینی و مغولی نگاشته و به دربار ایران ارسال م ‌یکردند‪5 .‬‬
      ‫عبدالرزاق سمرقندی در کتاب «مطلع السعدین» می‌گوید‌‪« :‬سه نامه همراه سفیران بود‪ ،‬یکی‬
      ‫نامه امپراتور چین به شاهرخ‪ ،‬دیگری صورت تحفه‌ها و هدایا و سومی نقشه راه و هر یک از این‬

       ‫‪ .1‬لیو اینگ شنگ‪ /‬تاریخ ونحوه شکل گیری خط نژاد هوی وسایر اقلیتهای نژادی مسلمان شمال غرب چین‬
                                                          ‫‪ /‬مجله دراسات قومیه هوی ‪ /‬شماره یک سال ‪.2002‬‬
                                                                                             ‫‪ .2‬همان‪.‬‬
                                                                                             ‫‪ .3‬همان‪.‬‬

                                                 ‫‪ .4‬امیری‪ ،‬کیومرث‪ /‬زبان فارسی درجهان – چین ‪/‬ص ‪.155‬‬
                                                                                             ‫‪ .5‬همان‪.‬‬

‫‪79‬‬
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86