Page 180 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 180
علمی ،با دانشمندان بسياری در تماس بوده كه در نگارشهای خود از آنان نام برده و شمار آنان به
۱۱۳رسيده است ۸۵ .تن از آنان برای رشيدالدين ستايش نامه نوشته اند (← رشيدالدين فضل ال ّل
همدانی۱۳۵۸ ،ش ،ص ۱۴ـ .)۳۰نمونه ای از مراودات علمی او با دانشمندان معاصرش ،رساله ای
است حاوی پاسخ دو پرسش حديثی و قرآنی كه علامه حلی (متوفی )۷۲۸برپايه افادات
رشيدالدين تقرير كرده و در مقدمه رساله توضيح داده كه در يكی از شبها كه در محضر رشيدالدين
بوده است ،اين دو پرسش مطرح شده و او به نيكويی و رسايی پاسخ داده است (برای متن كامل
رساله ← علامه حلّی ،ص ۱۰۶ـ .)۱۱۷رشيدالدين (۱۳۷۳ش ،ج ،۲ص ،)۱۳۰۶ ،۱۲۵۶غازان خان
را پادشاه اسلام ناميده است .او حكومت مغولان را خواست خداوند دانسته و منشأ الهی سلطنت را
باور داشته است .از نظر وی ،دين و دولت در حكومت ايلخانيان با هم پيوند داشته است .او نوشته
است كه غازان قضات و مشايخ را به تقوا توصيه كرد و از آنان خواست تا به س ّنت حضرت محمد
صلی ال ّل عليه وآله وسلم رفتار كنند و اگر خودش خلاف شرع اسلام رفتار كرد ،به او گوشزد كنند
(← ۱۳۷۳ش ،ج ،۱ص ،۲۹۴ج ،۲ص ۱۳۶۶ـ .)۱۳۶۷نظر رشيدالدين درباره شيوه حكومت،
برقراری مركزيت سياسی و احيای سنن ايرانی بود .وزرای اين دوره ،ازجمله رشيدالدين ،در
بهبود وضع مردم و تثبيت حكومت می كوشيدند (رجب زاده ،ص ۱۸۸ـ .)۱۸۹چون رشيدالدين
در خانواده ای يهودی به دنيا آمده بود ،به همان دين بود اما بعدها به اسلام گرويد (ابن عماد ،ج
،۶ص .)۴۴داشتن لقب با پسوند «الدين» ،كه در آن دوره برای مسلمانان به كار می رفت (←
و ّصاف الحضره ،ص ،)۲۳۸تفسير قرآن مجيد و نيز تفسير آيات قرآن در آثار وی نيز دلايلی بر
مسلمانی اوست (← ادامه مقاله) .پاسخ رشيدالدين بر شبهات يهوديان (← ۱۳۹۱ش الف ،ص
)۴۳۹خود نشانه اعتقاد قاطع او به دين اسلام است .به نوشته شبانكاره ای (ص ،)۲۷۰او در دوره
اولجايتو به دين اسلام گرويد .او در ادامه (ص )۲۷۲نوشته است ،وقتی اولجايتو مذهب شيعه را
برگزيد ،رشيدالدين به وی توصيه كرد چون مردم اهل تسنن اند ،او نيز به اين مذهب بازگردد؛ اما
بنابر شواهد ،رشيدالدين پيش از اين به دين اسلام گرويده بوده است؛ چنان كه پيش از آن ،غازان
توليت موقوفات بستان سرای قصر عادليه را به رشيدالدين سپرده بود (و ّصاف الحضره ،ص
۳۸۳ـ۳۸۴؛ نيز ← ابن حجر عسقلانی ،ج ،۳ص ،۲۳۲قس ص ،۲۳۳كه وی را يهودی دانسته
است) .رشيدالدين در نامه ای به فرزندش ،جلال الدين (حاكم روم) ،او را به ادای فرايض نماز،
178