Page 181 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 181
پرداخت زكات و حج توصيه كرده است (۱۳۵۸ش ،ص ۸۱ـ .)۸۴او در نامه ای به شيخ صفی
الدين اردبيلی ،نيای اعلای صفويان ،مالی را برای برگزاری مراسم جشن ميلاد رسول اكرم
اختصاص داده است (همان ،ص ۲۴۳ـ .)۲۴۷در مقابل ،در منابعی از او با لقب رشيدالدوله ،به
منظور تأكيد بر يهودی بودنش ،ياد شده است (← كاشانی ،ص ۷۳؛ ابن فضل الّل عمری ،ج ،۳ص
۱۵۴؛ عينی ،ج ،۴ص .)۴۵۸كاشانی ،مورخ همعصر رشيدالدين ،كه دشمنی اش با وی را نيز بروز
داده است ،در حالی رشيدالدين را يهودی خوانده كه از گرايش وی به مذهب شافعی نيز خبر داده
است (← ص ۲۴۰ ،۹۶ـ .)۲۴۱او (ص ۱۳۱ـ )۱۳۲قتل تاج الدين آوجی ،از رهبران شيعه آن دوره
و از نزديكان سعدالدين ساوجی وزير ،را (كه در مشهد محراب و منبر ساخته بود) نيز دليلی بر
يهودی بودن وی دانسته است؛ اما حمدال ّل مستوفی (ص )۶۰۸قتل تاج الدين آوجی را به سبب
همراهی وی با سعدالدين دانسته است .ابن بزاز (ص )۷۴۱نيز به نقل از شيخ صفی الدين اردبيلی،
رشيدالدين را يهودی دانسته است (نيز ← ابن حجر عسقلانی ،ج ،۳ص ۲۳۳؛ اشپولر[ ، ]۲ص
.)۲۰۷به نوشته زرياب (ص ،)۴۵۹اسلام رشيدالدين بدون شك از روی صدق بوده و دشمنان
سياسی وی برای خواركردنش سعی كرده اند اسلام او را ريايی قلمداد كنند .رشيدالدين فضل ال ّل
كتابهای بسياری نگاشته است ،اما مشهورترين آنها جامع التواريخ* است .شهرت وی بيشتر از
وزارتش ،به سبب نگارش اين كتاب است .مجموعه رشيديه ،مجموعه ای از چهار كتاب رشيدالدين
در علوم عقلی و سال كتابت آن ۷۰۶است .نخستين كتاب اين مجموعه توضيحات رشيدی
است .اين كتاب شامل ديباچه و نوزده رساله است ،كه هركدام از آنها شامل چندين «فايده» است.
از جمله رساله های اين كتاب در شرح تقسيم موجودات و تفسير سوره كافرون است .رساله
چهاردهم در جواب مخالفان امام محمد غزالی است (← رشيدالدين فضل الّل همدانی۱۳۹۱ ،ش
الف ،ص ۱۹۳ ،۴ـ .)۲۰۷كتاب دوم ،مفتاح التفاسير است .اين كتاب دارای ديباچه و دو قسم
است .قسم نخست دارای دو رساله است :رساله اول در بيان اعجاز و فصاحت قرآن ،و رساله دوم
در بيان حال مفسران و شرح معانی و تفسير و تأويل و بيان و ذكر شرايط مفسر .قسم دوم در
جواب سؤال دوستان ،مشتمل بر شش رساله است :در باب خير و شر ،اعمال حسنه و سيئه ،سبب
درازی عمر ،جبر و قدر ،در باب ابطال تناسخ و اثبات حشر اجساد ،و در باب بيان استعداد و
سعادت و طالع نيك و اقبال و دولت و توفيق و فرق ميان اين معانی و نقيض هريك (همو،
179