Page 52 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی- شماره2
P. 52

‫و بوروکراسی که از ایران م ‌یآمد‪ ،‬در واقع محور‬

‫سازماندهی دوره اکبرشاه بود‪ .‬راه و رسم دربار‬

‫و جامعه در دوران مغول بیشتر از ایران اقتباس‬

‫م ‌یشد (سلیمی‪.)155 :1372 ،‬‬

‫در این عصر زبانی بوجود م ‌یآید که بعدها‬

‫زبان مشترک هندوها و مسلمانان م ‌یگردد و در‬

‫سرپرستی و ترقی این زبان هندوها و مسلمانان‬

‫سعی و کوشش مشترک داشتند‪ .‬در میان‬               ‫مسجد جامع دهلی (مسجد جهان‌نما)‪ ،‬از آثار دوره گورکانیان‬
                                               ‫این مسجد به دستور شاه جهان ساخته شد‬
‫مسلمانان‪ ،‬اولین شاعر هندی مسعود سعد سلمان‬

‫است که در عهد غزنویان می‌زیست و در هر سه‬

‫زبان یعنی عربی و فارسی و هندی دیوا ‌نها دارد (سید عبدالله‪.)25 :1371 ،‬‬

‫حدود نیمه اول قرن دهم وقتی که ابوریحان بیرونی به دربار سلطان محمود غرنوی راه یافته‬

‫بود و شدیداً مشغول مطالعه سانسکریت و سرگرم کتاب بزرگ خود «تحقیق ماللهند» بود‪ ،‬ارتباط‬

‫اجتماعی بین هندوان و مسلمانان به قدری نزدیک بود که فاصله‌های نژادی بین دو ملت شکسته‬

‫شد و در نتیجه تمدن و فرهنگ اسلامی به سرعت خود را در جامعه هندی جا انداخت‪.‬‬

‫به موازات توسعه زبان و ادب فارسی در دو شهر آگره و دهلی‪ ،‬در سایر مناطق هند نیز‬

‫زبان فارسی رونق گرفت‪ .‬به گفته پروفسور‬

‫ح‪.‬ک‪.‬شروانی «دکن مرکزی برای جذب‬

‫فارس ‌یزبانان و ایرانیان شد‪ ».‬دلیل اصلی توجه‬

‫ایرانیان به این ایالت‪ ،‬وجود حاکمان این خطه‪،‬‬

‫‌سلاطین ممالیک بود‪ .‬آنان به بذل و بخشش و‬

‫حمایت از شعرا و ادبا شهرت داشتند و از دیگر‬

‫سوی‪ ،‬شیعه مذهب بودند و شیعیان ایرانی را به‬

‫آنان رغبت بیشتری بود‪ .‬با حمایتی که سلاطین‬

‫یکی از کتیب ‌ههای فارسی مسجد جامع دهلی به خط نسخ که در بهمنی (بهمن‌ها بعد از پنج سلطان از سلاطین‬
                                             ‫دوره صفویه نگاشته شده است‪.‬‬

                                                                                      ‫‪50‬‬
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57