Page 13 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی- شماره2
P. 13
بمبئی زندگی م یکنند ،به منابع و کتابخان ههای خوبی دسترسی دارند و زمینة همکاری با آنها با بنیاد
ایرا ن َشناسی م یتواند فراهم شود .در باب دورة صفویه باید گفت که در این دوره بیشترین تحقیقات
انجام شده و مطالعات مربوط به ایران قبل از اسلام ،بیشتر از سوی ایرا نشناسان هندو صورت گرفته
است؛ یعنی ،ایرا نشناسان مسلمان هند علاقة چندانی به مطالعه بر روی خدایان و اساطیر هندوها
نداشته و به دورة اشتراکات ایران و هند پس از اسلام ارجحیت م یدهند .بر این اساس ،بر روی شرح
احوالات شاعران ایرانی مهاجرت کرده به هندوستان در دورة صفویه و یا نسخ خطی اسلامی تمرکز
بیشتری دارند و از این حیث میان ایرا نشناسان مسلمان و هندو زاویه وجود دارد .درحالیکه برای ما
مطالعة هر دو دوره باید ب هعنوان دورة همزیستی و تعاملات فرهنگی ایران و هند مد نظر قرار گیرد.
در خصوص جایگاه ایرا نشناسی در هند باید گفت که دانشجویان هندی علاق همند به سفر به ایران
هستند ولی زمینه برای آنها مهیا نیست و دسترسی به کتاب بسیار محدود است .تمام استادان هندی
زبان فارسی را به درستی نم یدانند و به زبان انگلیسی تدریس م یکنند.
11