Page 13 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی- شماره2
P. 13

‫بمبئی زندگی م ‌یکنند‪ ،‬به منابع و کتابخان ‌ههای خوبی دسترسی دارند و زمینة همکاری با آنها با بنیاد‬
      ‫ایرا ‌ن َشناسی م ‌یتواند فراهم شود‪ .‬در باب دورة صفویه باید گفت که در این دوره بیشترین تحقیقات‬
      ‫انجام شده و مطالعات مربوط به ایران قبل از اسلام‪ ،‬بیشتر از سوی ایرا ‌نشناسان هندو صورت گرفته‬
      ‫است؛ یعنی‪ ،‬ایرا ‌نشناسان مسلمان هند علاقة چندانی به مطالعه بر روی خدایان و اساطیر هندوها‬
      ‫نداشته و به دورة اشتراکات ایران و هند پس از اسلام ارجحیت م ‌یدهند‪ .‬بر این اساس‪ ،‬بر روی شرح‬
      ‫احوالات شاعران ایرانی مهاجرت کرده به هندوستان در دورة صفویه و یا نسخ خطی اسلامی تمرکز‬
      ‫بیشتری دارند و از این حیث میان ایرا ‌نشناسان مسلمان و هندو زاویه وجود دارد‪ .‬درحالیکه برای ما‬
      ‫مطالعة هر دو دوره باید ب ‌هعنوان دورة همزیستی و تعاملات فرهنگی ایران و هند مد نظر قرار گیرد‪.‬‬
      ‫در خصوص جایگاه ایرا ‌نشناسی در هند باید گفت که دانشجویان هندی علاق ‌همند به سفر به ایران‬
      ‫هستند ولی زمینه برای آنها مهیا نیست و دسترسی به کتاب بسیار محدود است‪ .‬تمام استادان هندی‬

                               ‫زبان فارسی را به درستی نم ‌یدانند و به زبان انگلیسی تدریس م ‌یکنند‪.‬‬

‫‪11‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18