Page 15 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی- شماره2
P. 15

‫است‪ .‬پارسیان هند برخلاف سایر اقلی ‌تها از بنیه اقتصادی خوبی برخوردارند و از این نظر حائز‬
      ‫اهمیتند‪ .‬تعداد زیادی از فعالی ‌تهای ایرا ‌نشناسانه توسط پارسیان انجام و در انگلیس به چاپ م ‌یرسد‪.‬‬

               ‫در بنگلادش نیز همایش بزرگداشت ابوریحان بیرونی برگزار شد و ما باید هوشیار باشیم‪.‬‬
      ‫آقای طهماسبی افزود سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دغدغه برگزاری همایشی بمناسبت‬
      ‫‪ 1050‬امین سالروز تولد ابوریحان بیرونی را دارد و در صدد است تا با همکاری شبه قاره و‬

                                  ‫آسیای میانه بعنوان پاسداشت میراث مشترک آنرا برگزار نماید‪.‬‬
                      ‫در پایان دکتر میردامادی به جمعبندی مطالب و گفتگوها برداخت وگفت‪:‬‬
      ‫‪ .1‬آنچه در بیان کلیه استادان و سخنوران بیان شد اهمیت موضوع ایران‌شناسی در هند با‬

                          ‫عنایت به پیوند‌های تاریخی تمدنی و فرهنگی این دو تمدن دیرینه است‪.‬‬
      ‫‪ .2‬کشور هند دارای ظرفیت جهانی و دروازه جهانی سازی ایران‌شناسی است و مسئولان علمی‬

                                             ‫و فرهنگی نباید از این ظرفیت بزرگ غفلت نمایند‪.‬‬
      ‫‪ .3‬بنیاد ایران‌شناسی با عنایت به ماموریت علمی فرهنگی و وظایف سازمانی باید قطب‬
      ‫مطالعات و فعالی ‌تهای ایران‌شناسی در این ارتباط باشد و ایران‌شناسی ذیل مطالعات دیگر‬

                                                                        ‫کشورها قرار نگیرد‪.‬‬
      ‫‪ .4‬در حوزه مطالعات و تحقیقات ایران‌شناسی موضوعاتی چون بررسی و تصحیح نسخ خطی؛‬
      ‫بازخوانی و باز‌سازی منابع‪ ،‬توجه به دوران پیشا ایران شهری؛ توجه بیشتر به مفاخر و اندیشمندان‬

                                                  ‫چون ابوریحان بیرونی مورد توجه واقع گردد‪.‬‬
      ‫‪ .5‬آمد و شد استادان و دانشوران علمی و فرهنگی تاثیر به سزایی در ارتقاء تفاهم و درک‬
      ‫فرهنگی متقابل دارد‪ .‬بطور نمونه یک دیدار دکتر شهیدی از هند در گذشته‪ ،‬همچنان موضوع‬

                                      ‫گفتگوهای علمی فرهنگی در میان فرهیختگان هندی است‪.‬‬
      ‫‪ .6‬مراکز ایران‌شناسی رو به زوال است وکمتر موضوع ایران‌شناسی برخلاف گذشته کمتر‬
      ‫محورگفتگوهای فرهنگی است‪ .‬نهادهای ایرانی باید زمینه ارتباط مراکز مرتبط علمی و دانشگاهی‬

                                                       ‫با موسسات هندی را بیشتر فراهم کنند‪.‬‬
      ‫‪ .7‬همکاری‌های علمی و دانشگاهی در زمینه مطالعات ایران‌شناسی؛ تبادل استاد و دانشجو‪،‬‬
      ‫اعطای بورسیه به دانشجویان‪ ،‬تهیه و تدوین یک نشریه ایران‌شناسی به زبان انگلیسی‪ ،‬ارائه تجزیه‬

‫‪13‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20