Page 9 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی- شماره2
P. 9

‫ربانی در خصوص مطالعات ایرا ‌نشناسی در تاریخ و چش ‌ماندازهای آن به ایراد سخنرانی پرداخت و‬
      ‫بیان کرد اگر ایرا ‌نشناسی را بعنوان شاخ ‌های بدانیم که به مطالعه زبا ‌نهای ایرانی م ‌یپردازد این علم در‬
      ‫هند بسیار دیرینه و به قدمت تعاملات فرهنگی ایران و هند است‪ .‬تأثیرگذاری فرهنگ هند و ایران‬
      ‫در گسترش و بالندگی این دو فرهنگ در دنیا و توسعه زبان و فرهنگ ایرانی توسط هند ‌یها نقش‬
      ‫داشته است‪ ،‬حتی در دوره استعمار انگلیس که تاثیر منفی در زبان فارسی داشته اما از زمان گسترش‬
      ‫زبان انگلیسی به لحاظ ترجمه آثار‪ ،‬دوباره زبان فارسی رشد کرد‪ .‬میلیو ‌نها سند به زبان فارسی یا‬
      ‫منابع نسخ زبان فارسی چه در حوزه ایرا ‌نشناسی وچه زبان فارسی در آرشیو کشورهند وجود دارد‪.‬‬
      ‫نوع و ماهیت ایرا ‌نشناسی در هند متفاوت است‪ .‬اخیرا گفته م ‌یشود چون زبان فارسی یک زبان‬
      ‫کلاسیک و باستانی هند است بنابراین ایرا ‌نشناسی بخشی از هن ‌دشناسی از نظر هند ‌یهاست‪ .‬علیرغم‬
      ‫فراز و فرودهایی که نسبت به زبان فارسی وجود دارد هند در این زمینه ب ‌ینظیر است‪ .‬بیش از هر‬
      ‫کشور دیگری حوزه مطالعات زبا ‌نهای باستانی و آموزش زبان دانشگاهی در هند فعال هستند‪.‬‬
      ‫مراکز و موسسات ایرا ‌نشناسی در این کشور را م ‌یتوان گروه بندی کرد‪ :‬مراکز دولتی‪ ،‬خصوصی‪،‬‬
      ‫آنان که توسط رایزنی ایران ایجاد شده‪ ،‬مدارس دولتی و مذهبی‪ ،‬دپارتما ‌نهای مطالعات آسیایی‪،‬‬
      ‫مراکز و دپارتما ‌نهای تاریخ آسیایی همچنین انجمن ایرانی کلکته که در سال ‪ 1960‬توسط مرحوم‬
      ‫اسحاق و دکتر حکمت تاسیس و بخشی از فعالی ‌تهای آن به مطالعات ایرانی و زبا ‌نهای ایرانی‬
      ‫اختصاص دارد‪ .‬در مراکز نسخ خطی و آرشیو ملی حجم کثیری از اسناد مطالعات ایرانی وجود‬
      ‫دارد‪ .‬وی همچنین اشاره نمود که نسل قدیم ایرا ‌نشناسان هند با نسل جدید که فارغ التحصیلان‬
      ‫دانشگا‌ههای ایران هستند متفاوت است‪ .‬وضعیت کنونی نهادهای ایرا ‌نشناسی در هند به جهت افول‬
      ‫زبان فارسی رو به رکود است‪ .‬و در حال حاضر آنچه در هند از مباحث تاریخی وجود دارد رویکرد‬
      ‫هندشناسی دارد تا ایرا ‌نشناسی و این جای نگرانی است‪ .‬نکته دیگر اینکه برخی مراکز دانشگاهی‪،‬‬
      ‫مطالعات ایرانی را ذیل مطالعات هندشناسی قرار داده اند اینکار عمدتا توسط دانش آموخت ‌ههای‬
      ‫هندی در غرب که از رویکردهای سیاسی – اقتصادی پیروی م ‌یکنند صورت م ‌یگیرد‪ .‬بخشی از‬
      ‫منابع ایرا ‌نشناسی (نسخ ‌هشناسی) که هویت مشترک هندی و ایرانیست در حال از بین رفتن است؛‬
      ‫هند هزاران شاعر فارسی زبان دارد که در حال فراموشی هستند و بدلیل کمبود منابع مالی مراکزی که‬

                                       ‫توسط رایزنی راه اندازی شد‌هاند در حال تعطیل شدن هستند‪.‬‬

‫‪7‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14