Page 98 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 98

‫پیشرف ‌ت‪ ،‬منطق ‌ها ‌ی شد ‌ن زبا ‌ن و خ ‌ط اجتنا ‌بناپذیر اس ‌ت و عد‌ها ‌ی از زبا ‌نها و خطو ‌ط در روند توسعه‌‬
‫از بی ‌ن خواهند رف ‌ت‪ .‬در چی ‌ن اقلی ‌تها ‌ی مل ‌ی عموم ًا از زبا ‌ن چین ‌ی استفاد‌ه م ‌یكنند و مسلمانا ‌ن هو ‌ی‬
‫بطور پراكند‌ه زندگ ‌ی م ‌یكنند و آنها از خیل ‌ی پی ‌شتر از زبا ‌ن چین ‌ی استفاد‌ه م ‌یكردند‪ ،‬ول ‌ی ای ‌ن نظری ‌ه‬
‫ك ‌ه زبا ‌ن مسلمانا ‌ن هو ‌ی زبا ‌ن چین ‌ی اس ‌ت‪ ،‬با حقیق ‌ت تاریخ ‌ی مطابق ‌ت ندارد‪ .‬اگر ناحی ‌ه خودمختار نژاد‬
‫هو ‌ی فاقد زبا ‌ن و خ ‌ط خا ‌ص خود باشد‪ ،‬ب ‌ه قو ‌ل استالی ‌ن رهبر ساب ‌ق شورو ‌ی‪ ،‬ای ‌ن ی ‌ك «نابرابر ‌ی واقع ‌ی‬
‫اس ‌ت» اگر مرد ‌م هو ‌ی را ك ‌ه در ناحی ‌ه اقلی ‌تنشی ‌ن زندگ ‌ی كرد‌ه و از زبا ‌ن اقلی ‌تها ‌ی مل ‌ی استفاد‌ه م ‌یكنند‬

                                    ‫از جامع ‌ه مشتر ‌ك نژاد هو ‌ی جدا كنی ‌م‪ ،‬غیرمنطق ‌ی اس ‌ت‪.‬‬
‫ای ‌ن «شجر‌هنام ‌ه» ك ‌ه در موز‌ه شا ‌ن دون ‌گ نگهدار ‌ی م ‌یشود و مت ‌ن ترجم ‌ه آ ‌ن برا ‌ی پژوه ‌ش پیرامون‌‬
‫زبا ‌ن و خ ‌ط نژاد هو ‌ی و آشنای ‌ی با روند تحصی ‌ل و استفاد‌ه مسلمانا ‌ن هو ‌ی از زبا ‌ن چین ‌ی ی ‌ك سند كمیا ‌ب‬
‫و اثر باستان ‌ی مهم ‌ی اس ‌ت‪ .‬در مساجد قدی ‌م و مقبر‌هها ‌ی پراكند‌ه و قدیم ‌ی مسلمانا ‌ن در سراسر چی ‌ن‪،‬‬
‫كتیب ‌هها ‌ی سنگ ‌ی به زبا ‌ن عرب ‌ی و فارس ‌ی باق ‌ی ماند‌ه اس ‌ت‪ ،‬برخ ‌ی از آنها مدار ‌ك گرانبها ‌ی تاریخ ‌ی نژاد‬
‫هو ‌ی هستند و حت ‌ی ب ‌ه چی ‌ن و جها ‌ن اسلا ‌م تعل ‌ق دارند‪ .‬از ای ‌ن جه ‌ت پژوه ‌ش عمی ‌ق بر رو ‌ی ای ‌ن كتیب ‌هها‬
‫كار فور ‌ی و ضرور ‌ی اس ‌ت و باید در دستور كار پژوه ‌ش تاری ‌خ نژاد هو ‌ی قرار گیرد‪ .‬چو ‌ن از شمار‬

              ‫آخوندها ‌ی سالمند ‌ی ك ‌ه با خ ‌ط هو ‌ی هو ‌ی آشنای ‌ی دارند‪ ،‬سا ‌ل به سا ‌ل كاست ‌ه م ‌یشود‪.‬‬

                                                                          ‫ب‌‬
‫ب ‌ه نظر م ‌ن‪ ،‬ای ‌ن «شجر‌هنام ‌ه» برا ‌ی پژوه ‌ش پیرامو ‌ن تاری ‌خ اسلا ‌م منب ‌ع گرانبهای ‌ی اس ‌ت‪ .‬پیغمبر‬
‫( ‌ص) گفت ‌ه اس ‌ت‪ ،‬پ ‌س از او حكوم ‌ت خلفا ‪ 30‬سا ‌ل طو ‌ل م ‌یكشد‪ .‬سپ ‌س اگر مسیحیا ‌ن ب ‌ه ‪ 36‬فرق ‌ه‬
‫تجزی ‌ه شدند‪ ،‬پیروا ‌ن و ‌ی ب ‌ه ‪ 72‬مكت ‌ب و فرق ‌ه تقسی ‌م خواهند شد‪ .‬پ ‌س از مورد سوءقصد قرار گرفت ‌ن و‬
‫قت ‌ل علـ ‌ی ( ‌ع)‪ ،‬معاوی ‌ه حاك ‌م ك ‌ل سوری ‌ه مقا ‌م خلاف ‌ت را غص ‌ب كرد و جامع ‌ه عادلان ‌ه اسلام ‌ی ك ‌ه توس ‌ط‬
‫حضر ‌ت محمد ایجاد شد‌ه بود در زما ‌ن دودما ‌ن امو ‌ی ب ‌ه امپراطور ‌ی استبداد ‌ی تبدی ‌ل شد‪ .‬در قرن‌‬
‫‪ ،15‬در كتا ‌ب «سفـرنامـ ‌ه اب ‌ن بتوتـ ‌ه» آمد‌ه اس ‌ت‪ ،‬او هنگا ‌م مسافر ‌ت ب ‌ه گوان ‌گ جو‪ ،‬با ی ‌ك پیرمرد‬
‫مرموز ‌ی برخورد كرد‪ .‬آ ‌ن پیرمرد از معاوی ‌ه شدیداً انتقاد و پسر ‌ش را به شد ‌ت نفری ‌ن م ‌یكرد‪ .‬سپس‌‬
‫عباسیا ‌ن ب ‌ه سلطن ‌ت رسیدند‪ .‬در «شجر‌هنام ‌ه» آمد‌ه اس ‌ت‪ :‬آنها از پلید ‌ی دور ‌ی جست ‌ه‪ ،‬ول ‌ی مسلمانا ‌ن‬

                                                                    ‫را مایو ‌س كردند‪.‬‬

                                                                     ‫‪96‬‬
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103