Page 97 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 97

‫كشور چی ‌ن پ ‌س از تاسی ‌س بر اسا ‌س رف ‌ت و آمد هزار سال ‌ه‪ ،‬با جها ‌ن عر ‌ب رواب ‌ط دوستان ‌ه مستحكم ‌ی را‬
      ‫برقرار كرد‪ .‬برا ‌ی تسهی ‌ل در رف ‌ت و آمدها ‌ی بی ‌نالملل ‌ی‪ ،‬دول ‌ت رشت ‌ه زبا ‌ن عرب ‌ی را در چند دانشگا‌ه دایر‬
      ‫و همزما ‌ن دانشجویا ‌ن چین ‌ی را برا ‌ی كس ‌ب آموز ‌شها ‌ی تكمیل ‌ی ب ‌ه كشورها ‌ی عرب ‌ی اعزا ‌م كرد‪ .‬ول ‌ی در‬
      ‫گذشت ‌ه در میا ‌ن آنها دانشجو ‌ی مسلما ‌ن هو ‌ی خیل ‌ی ك ‌م بود‪ .‬بعدها چـو ئ ‌ن لا ‌ی نخس ‌ت وزیر ساب ‌ق چی ‌ن‬

         ‫دستور داد‪ :‬تعداد ‌ی دانشجو ‌ی مسلمانا ‌ن هو ‌ی نیز باید برا ‌ی تحصی ‌ل زبا ‌ن عرب ‌ی ب ‌ه خار ‌ج اعزا ‌م شوند‪.‬‬
      ‫پ ‌س از انقلا ‌ب بزر ‌گ فرهنگ ‌ی چی ‌ن و در راستا ‌ی اجرا ‌ی سیاس ‌ت حز ‌ب در زمین ‌ه امور مل ‌ی و‬
      ‫مذهب ‌ی‪ ،‬دانشگا‌هها ‌ی علو ‌م اسلام ‌ی چی ‌ن ب ‌ه زبا ‌ن عرب ‌ی تدری ‌س خود را آغاز كردند و پژوه ‌ش و‬
      ‫تحصی ‌ل زبا ‌ن عرب ‌ی در چی ‌ن بطور وسی ‌ع گستر ‌ش یاف ‌ت و مدار ‌س زبا ‌ن عرب ‌ی مردم ‌ی نیز پ ‌ی در پی‌‬
      ‫دایر شد ك ‌ه در ای ‌ن میا ‌ن مدرس ‌ه زبا ‌ن عرب ‌ی ما شو شی ‌ن (‪ )Ma shou xin‬در شهر چان ‌گ ز ‌ی در استا ‌ن‬
      ‫شا ‌ن س ‌ی ب ‌ه دانشكد‌ه زبا ‌ن عرب ‌ی تبدی ‌ل و د‌هها نفر دانشجو ‌ی فار ‌‌غالتحصی ‌ل آ ‌ن به عنوا ‌ن مترج ‌م در‬
      ‫یازدهمی ‌ن باز ‌یها ‌ی آسیای ‌ی مورد استفاد‌ه كمیت ‌ه تشكیلات ‌ی قرار گرف ‌ت‪ .‬بر حس ‌ب آمار در سال‌‬
      ‫‪ ،1998‬بی ‌ش از ‪ 40‬نفر دانشجو ‌ی مسلما ‌ن هو ‌ی در ادارا ‌ت وزار ‌ت امور خارج ‌ه و سایر ادارا ‌ت داخل ‌ی‬
      ‫كار م ‌یكردند‪ .‬مسلمانا ‌ن هو ‌ی ن ‌ه تنها دارا ‌ی زبا ‌ن خا ‌ص خود بود‌ه‪ ،‬بلك ‌ه از نظر قرائ ‌ت «قـرآ ‌ن» نیز‬
      ‫ویژگ ‌ی خا ‌ص خود را دارند‪ .‬هر چند مدار ‌س علو ‌م اسلام ‌ی از كتا ‌بها ‌ی درس ‌ی فار ‌س گذشت ‌ه استفاده‌‬

                           ‫نم ‌یكنند‪ ،‬ول ‌ی اكثر مساجد همچنا ‌ن سن ‌ن قدیم ‌ی مل ‌ت خود را حف ‌ظ كرد‌هاند‪.‬‬
      ‫مد ‌ت زیاد ‌ی طو ‌ل كشید تا عمو ‌م مرد ‌م هو ‌یهو ‌ی از زبا ‌ن چین ‌ی استفاد‌ه كنند‪ .‬آنها ابتدا از زبان‌‬
      ‫«شیائو ار جی ‌ن» ك ‌ه با حرو ‌ف فارس ‌ی واژ‌هها ‌ی چین ‌ی ضب ‌ط م ‌یشد استفاد‌ه م ‌یكردند ك ‌ه بی ‌ش از ‪500‬‬
      ‫سا ‌ل سابق ‌ه داش ‌ت‪ .‬شیا ئو ارجی ‌ن قدیم ‌یتری ‌ن زبا ‌ن آوانگار ‌ی چی ‌ن اس ‌ت‪ .‬زبا ‌ن شیائو ار جی ‌ن ب ‌ه دلیل‌‬
      ‫جلوگیر ‌ی حكوم ‌ت مین ‌گ از استفاد‌ه مسلمانا ‌ن هو ‌ی از لبا ‌س و زبا ‌ن خارج ‌ی بوجود آمد‪« .‬قـرآ ‌ن»‬
      ‫ترجم ‌ه شد‌ه به زبا ‌ن شیا ئو ار جی ‌ن نیز اخیراً از چا ‌پ درآمد‪ .‬ه ‌م اكنو ‌ن نیز زبا ‌ن شیائو ار جی ‌ن همچنان‌‬
      ‫در بعض ‌ی از مناطق رای ‌ج اس ‌ت‪ .‬ای ‌ن امر نشا ‌ن م ‌یدهد ك ‌ه علاق ‌ه تود‌ه مرد ‌م هو ‌ی برا ‌ی یادگیر ‌ی زبان‌‬

                                                              ‫چین ‌ی در آ ‌ن مناط ‌ق زیاد نیس ‌ت‪.‬‬
      ‫البت ‌ه زبا ‌ن وسیل ‌ها ‌ی اس ‌ت ك ‌ه مرد ‌م توس ‌ط آ ‌ن با ه ‌م رابط ‌ه برقرار م ‌یكنند و خ ‌ط علام ‌ت زبا ‌ن اس ‌ت‪.‬‬
      ‫ب ‌ه دلی ‌ل محدودی ‌ت زبا ‌ن‪ ،‬مبادلا ‌ت بی ‌ن ملی ‌تها ‌ی مختل ‌ف مشك ‌ل اس ‌ت‪ .‬در نماز جمع ‌ه‪ ،‬آخوند ب ‌ه‬
      ‫زبا ‌ن عرب ‌ی یا فارس ‌ی خطب ‌ه م ‌یخواند‪ ،‬چند نفر از مسلمانا ‌ن هو ‌ی م ‌یتوانند آ ‌ن را بفهمند؟ به دنبال‌‬

‫‪95‬‬
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102