Page 99 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 99

‫در «شجر‌هنام ‌ه» دو بار اشار‌ه شد‌ه ك ‌ه رابط ‌ه اص ‌ل و نس ‌ب خون ‌ی فاطم ‌ه دختر پیغمبر و فرزندان ‌ش با‬
      ‫محمد پیغمبر نباید قط ‌ع شود و جداً تاكید م ‌یكند ك ‌ه «كس ‌ی ك ‌ه رابط ‌ه اص ‌ل و نس ‌ب خون ‌ی آنها را قطع‌‬
      ‫كند كافر اس ‌ت‪ .‬مسلمانا ‌ن هو ‌ی فاطم ‌ه را بزر ‌گ م ‌یدارند‪ .‬مسلمانا ‌ن هو ‌ی ساك ‌ن منطق ‌ه مح ‌ل تولد م ‌ن‪،‬‬
      ‫قب ‌ل از تاسی ‌س چی ‌ن جدید‪ ،‬هر سا ‌ل پ ‌س از جم ‌عآور ‌ی محصولا ‌ت پاییز ‌ی‪ ،‬به مد ‌ت ‪ 3‬روز ب ‌ه قرائ ‌ت‬
      ‫قرآ ‌ن و نماز م ‌یپرداختند و دو روز او ‌ل پیغمبر را مد ‌ح م ‌یكردند و در روز آخر فاطم ‌ه دختر پیغمبر‬
      ‫را ستای ‌ش م ‌یكردند‪ .‬مسلمانا ‌ن هو ‌ی هنگا ‌م قرائ ‌ت قرآ ‌ن و نماز از خدا درخواس ‌ت م ‌یكنند ك ‌ه ب ‌ه محمد‬

                                                                 ‫و فرزندان ‌ش رحم ‌ت بفرستد‪.‬‬
      ‫به گفت ‌ه «شجر‌هنام ‌ه» عل ‌ی خلیف ‌ه نخستی ‌ن و اما ‌م بود‌ه و بعد از او ‪ 11‬فرزند او ب ‌ه امام ‌ت خواهند رسید‪.‬‬
      ‫آنها رهبر واقع ‌ی مسلمانا ‌ن هسستند‪ .‬ای ‌ن گفت ‌ه ب ‌ه محتوا ‌ی كتیب ‌ه سنگ ‌ی موجود در مسجد ناجیا اینگ‌‬
      ‫(‪ )ying Najia‬در شهرستا ‌ن تون ‌گ ها ‌ی (‪ )Tong hai‬نزدی ‌ك اس ‌ت‪ .‬در آ ‌ن كتیب ‌ه آمد‌ه اس ‌ت ك ‌ه بعد از ‪4‬‬
      ‫خیلف ‌ه ‪ 11‬اما ‌م ظهور خواهند كرد‪ .‬در ای ‌ن كتیب ‌ه اشار‌ه شد‌ه ك ‌ه «اسلا ‌م ب ‌ه چهار مكت ‌ب تقسی ‌م شد‌ه اس ‌ت‪....‬‬
      ‫ما پیرو ‌ی مكت ‌ب ابوحنیف ‌ه هستی ‌م‪ ».‬در «شجر‌هنام ‌ه»‪ 12‬اما ‌م مكت ‌ب شیع ‌ه بطور مختصر معرف ‌ی شد‌هاند ك ‌ه‬
      ‫‪ 5‬نفرازآنهاب ‌همر ‌گغیرطبیع ‌یمردند‪.‬مطال ‌ب«شجر‌هنام ‌ه»درموردمهد ‌ی( ‌ع)بامدار ‌كتاریخ ‌یتفاوت‌‬
      ‫زیاد ‌ی دارد‪ :‬مهد ‌ی اما ‌م دوازده ‌م در تاری ‌خ ‪ 229/9/23‬قمر ‌ی متولد و به عل ‌ت تر ‌س از دشم ‌ن غایب‌‬
      ‫شد‪ .‬در آیند‌ه او ظهور خواهد كرد و در آ ‌ن دورا ‌ن عدال ‌ت جها ‌ن را فرا م ‌یگیرد‪ .‬در اینجا «تر ‌س» به معن ‌ی‬

                                 ‫مبارز‌ه با زورگوی ‌ی و امید ب ‌ه آیند‌ه اس ‌ت‪( .‬احتمال ًا ب ‌ه معن ‌ی تقی ‌ه اس ‌ت)‬
      ‫مسلمانا ‌ن هو ‌ی چی ‌ن پیرو مكت ‌ب حنف ‌ی و سن ‌ی مذه ‌ب و همزما ‌ن متاثر از شیع ‌ه هستند‪ ،‬ول ‌ی آنها‬
      ‫هیچوق ‌ت در منازعا ‌ت فرق ‌ها ‌ی بی ‌نالملل ‌ی مداخل ‌ه نم ‌یكنند و در مدرس ‌ه علو ‌م اسلام ‌ی حت ‌ی در ‌س تاری ‌خ‬
      ‫اسلام ‌ی تدری ‌س نم ‌یشود‪ .‬آنها از سیاس ‌ت درها ‌ی بست ‌ه با ویژگ ‌ی چی ‌ن پیرو ‌ی م ‌یكنند و امیدوارند كه‌‬
      ‫بدو ‌ن تاثیرپذیر ‌ی از روند فكر ‌ی بی ‌نالملل ‌ی در محیط ‌ی آرا ‌م و به صور ‌ت مسالم ‌تآمیز پیشرف ‌تنمایند‪.‬‬
      ‫در «شجر‌هنام ‌ه» آمد‌ه اس ‌ت ك ‌ه محمد حكی ‌م اس ‌ت ك ‌ه م ‌یتواند ما‌ه را منش ‌ق كند‪ ».‬شخص ‌ی ب ‌ه حكیم‌‬
      ‫گف ‌ت‪« :‬اگر تو بتوان ‌ی ما‌ه را دو نیم ‌ه كن ‌ی‪ ،‬ما ب ‌ه تو ایما ‌ن م ‌ی آوری ‌م‪ ».‬محمد جوا ‌ب داد‪« :‬تنها در صورت‌‬
      ‫رضای ‌ت خدا ای ‌ن كار را م ‌یكن ‌م در غیر ای ‌ن صور ‌ت نم ‌یتوان ‌م ما‌ه را دو نیم ‌ه كن ‌م‪ ».‬ای ‌ن واقع ‌ه نشا ‌ن م ‌یدهد‬
       ‫ك ‌ه محمد پیغمبر از پاس ‌خ ب ‌ه هر سئوا ‌ل خوددار ‌ی نكرد‌ه و بشر در آ ‌ن زما ‌ن با ما‌ه آشنای ‌ی زیاد نداش ‌ت‪.‬‬
      ‫در «قرآ ‌ن» آمد‌ه اس ‌ت‪« :‬خورشید و ما‌ه هر دو در مدار خود گرد ‌ش م ‌یكنند» كر‌ه زمی ‌ن مانند ی ‌ك‬

‫‪97‬‬
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104