Page 133 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 133
جهریهاینافکاردرآنتعلیماتمذهبیازموقعیتعالیبرخورداربود.مکتبجهریهظرف 150سال
از زمان تاسیس در زمان امپراتور چیان لونگ( )1796 – 1736تا زمان از بین رفتن دودمان چینگ
( )1912بارها مورد سرکوبی شدید و ممنوعیت تبلیغ مذهبی قرار گرفت .از میان 7امام از ما مینگ
سین تا ما یوان جانگ( ،)ma yuan zhangتنها ما ای ده( )ma yi deبه مرگ طبیعی مرد و 6امام دیگر
همه شهید شدند .ما مینگ سین در برج روبروی دروازه غرب شهر لان جئو به قتل رسید .مخاطب به
علت شکنجه شدید در زندان از دنیا رفت .ما دا تیان( )ma da tianدر مسیر لشکرکشی نیروهای دولتی
درگذشت .ما هوا لونگ( )ma hua longتوسط مقامات دولت چینگ اعدام شد و ما جین چانگ(ma
)jin changبه عنوان برده و ما یوان جانگ در زلزله زمین بزرگ درگذشت .ما ای ده هرچند به مرگ
طبیعی مرد ولی جنازه او را از مقبره بیرون آوردند و به جای دیگری حمل کردند و او هم شهید تلقی
شد .تعداد زیادی از پیروان و اعضای خانواده آنها در حوادث مختلف به قتل رسیدند و شهید شدند .آنها
مسلمانان مومن خوانده شده و مورد احترام خاص مسلمانان قرار داشتند.
مکتب جهریه همیشه خود را «مکتب گردن خونی» معرفی کرده است .یک شعر عامیانه در میان
پیروان مشهور است که «سر دادن مانند بردن کلاه توسط باد ،فدا کردن جان نه دین ،پیشینیان همه
گردن خونی بودند من نیز ریش سرخ هستم»« .گردن خونی» و «ریش سرخ» از یک سو نشانگر تاریخ
خونین و از سوی دیگر بیانگر نیروی معنوی مسلمانان در مبارزات علیه حکومت چینگ بود .ولی
بلا و مصیبت بزرگتری برای مسلمانان به بار آورد .آنها مورد سرکوبی شدید طبقه حاکم دودمان
چینگ قرار گرفتند .ما یوان جانگ امام نسل هفتم تجربیات گذشته را جم عبندی کرد .او بر افکار
شهاد تجویانه بیش از حد معمول تاکید نکرد و طرفدار آرامش و تجدید قوا و اجرای استراتژی
توسعه دین اسلام با روش صل حآمیز بود .او آرزوی پیروان مبنی بر ورود به بهشت از طریق شهادت
را به سوی اقدامات واقعی برای توسعه دین اسلام هدایت کرد .ما یوان جانگ همیشه به پیروان خود
م یگفت :شما نباید کشت های ب یارزش باشید و در صورت اجتنا بناپذیر بودن شهید م یباشید .اگر ما
همه شهید بشویم چه کسی قرآن را قرائت و پرچم سبز اسلامی را بلند کند؟ اگر یک مسلمان تنها
به شهید شدن فکر کند و درباره زندگی مسلمانان و توسعه دین اسلام و نجات تودههای مردم جهان
نیندیشد ،هرچند خودش به بهشت وارد م یشود ولی خان ههای مسلمانان منهدم و زن و بچه او پامال
دشمنان م یگردد .در این صورت سعادت در بهشت چه معنی دارد؟
131