Page 133 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 133

‫جهریهاینافکاردرآنتعلیماتمذهبیازموقعیتعالیبرخورداربود‪.‬مکتبجهریهظرف‪ 150‬سال‬
      ‫از زمان تاسیس در زمان امپراتور چیان لونگ‌‌(‪ )1796 – 1736‬تا زمان از بین رفتن دودمان چینگ‬
      ‫‌‌(‪ )1912‬بارها مورد سرکوبی شدید و ممنوعیت تبلیغ مذهبی قرار گرفت‪ .‬از میان ‪ 7‬امام از ما مینگ‬
      ‫سین تا ما یوان جانگ‌‌(‪ ،)ma yuan zhang‬تنها ما ای ده‌‌(‪ )ma yi de‬به مرگ طبیعی مرد و ‪ 6‬امام دیگر‬
      ‫همه شهید شدند‪ .‬ما مینگ سین در برج روبروی دروازه غرب شهر لان جئو به قتل رسید‪ .‬مخاطب به‬
      ‫علت شکنجه شدید در زندان از دنیا رفت‪ .‬ما دا تیان‌‌(‪ )ma da tian‬در مسیر لشکرکشی نیروهای دولتی‬
      ‫درگذشت‪ .‬ما هوا لونگ‌‌(‪ )ma hua long‬توسط مقامات دولت چینگ اعدام شد و ما جین چانگ‌(‪ma‬‬
      ‫‪ )jin chang‬به عنوان برده و ما یوان جانگ در زلزله زمین بزرگ درگذشت‪ .‬ما ای ده هرچند به مرگ‬
      ‫طبیعی مرد ولی جنازه او را از مقبره بیرون آوردند و به جای دیگری حمل کردند و او هم شهید تلقی‬
      ‫شد‪ .‬تعداد زیادی از پیروان و اعضای خانواده آنها در حوادث مختلف به قتل رسیدند و شهید شدند‪ .‬آنها‬

                               ‫مسلمانان مومن خوانده شده و مورد احترام خاص مسلمانان قرار داشتند‪.‬‬
      ‫مکتب جهریه همیشه خود را «مکتب گردن خونی» معرفی کرده است‪ .‬یک شعر عامیانه در میان‬
      ‫پیروان مشهور است که «سر دادن مانند بردن کلاه توسط باد‪ ،‬فدا کردن جان نه دین‪ ،‬پیشینیان همه‬
      ‫گردن خونی بودند من نیز ریش سرخ هستم»‪« .‬گردن خونی» و «ریش سرخ» از یک سو نشانگر تاریخ‬
      ‫خونین و از سوی دیگر بیانگر نیروی معنوی مسلمانان در مبارزات علیه حکومت چینگ بود‪ .‬ولی‬
      ‫بلا و مصیبت بزرگتری برای مسلمانان به بار آورد‪ .‬آنها مورد سرکوبی شدید طبقه حاکم دودمان‬
      ‫چینگ قرار گرفتند‪ .‬ما یوان جانگ امام نسل هفتم تجربیات گذشته را جم ‌عبندی کرد‪ .‬او بر افکار‬
      ‫شهاد ‌تجویانه بیش از حد معمول تاکید نکرد و طرفدار آرامش و تجدید قوا و اجرای استراتژی‬
      ‫توسعه دین اسلام با روش صل ‌حآمیز بود‪ .‬او آرزوی پیروان مبنی بر ورود به بهشت از طریق شهادت‬
      ‫را به سوی اقدامات واقعی برای توسعه دین اسلام هدایت کرد‪ .‬ما یوان جانگ همیشه به پیروان خود‬
      ‫م ‌یگفت‪ :‬شما نباید کشت ‌های ب ‌یارزش باشید و در صورت اجتنا ‌بناپذیر بودن شهید م ‌یباشید‪ .‬اگر ما‬
      ‫همه شهید بشویم چه کسی قرآن را قرائت و پرچم سبز اسلامی را بلند کند؟ اگر یک مسلمان تنها‬
      ‫به شهید شدن فکر کند و درباره زندگی مسلمانان و توسعه دین اسلام و نجات تود‌‌ههای مردم جهان‬
      ‫نیندیشد‪ ،‬هرچند خودش به بهشت وارد م ‌یشود ولی خان ‌‌ههای مسلمانان منهدم و زن و بچه او پامال‬

                                 ‫دشمنان م ‌یگردد‪ .‬در این صورت سعادت در بهشت چه معنی دارد؟‬

‫‪131‬‬
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138