Page 138 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 138

‫هنگام تشنگی آب سرچشمه را م ‌ینوشد‬
                                            ‫هنگام گرسنگی میوه درخت را م ‌یخورد‬

                                                      ‫به غذاهای فراوان طمع ندارد‬
                                            ‫فقط از جوانی جاویدان خود لذت م ‌یبرد‬

                                                     ‫در تمام عمر ریاضت م ‌یکشد‬
                                                    ‫تا چراغ سرنوشت را روشن کند‬
                                             ‫وقتی که لباس غی ‌رمذهبی را در بر دارد‬

                                                       ‫به مرد واقعی تبدیل می‌شود‬
                                                       ‫راه ریاضت‌کش خوب است‬
                                             ‫از رودخانه دریاچه و کوه بازدید م ‌یکند‬
                                              ‫تا با معلم دیدار کرده و ریاضت بکشد‬
                                                  ‫پس از دریافت راه زندگی طولانی‬
                                        ‫احساس می‌کند زندگی و مرگ از او دور است‬
                      ‫هنگام رفتن ریاضت م ‌یکشد و هنگام نشستن نیز ریاضت می‌کشد‬
                                          ‫با آرامش و سکوت از طبیعت لذت م ‌یبرد‬
                                           ‫از آب و آتش‪ ،‬شمشیر و سرباز نمی‌ترسد‬
                                                    ‫به دشنام دیگران توجه نمی‌کند‬
                                            ‫به مسخره کردن دیگران اهمیت نمی‌دهد‬
                                                 ‫آرام و ساکت و آزاد زندگی م ‌یکند‬
‫این آوازها را در ‪ 3‬واژه م ‌یتوان به شرح زیر خلاصه کرد‪ :‬آرامش‪ ،‬بیکاری و خوبی که جها ‌نبینی‬
‫این مکتب مبنی بر سستی را نشان م ‌یدهد‪ .‬در اسلام قوم هوی در شمال غربی چین‪ ،‬دو مکتب قدیم‬
‫و اخوانی دارای افکار ورود به جهان؛ دو مکتب هوفیه و جهریه دارای افکار میانه ورود به جهان و‬
‫ترک دنیا و مکتب قادریه کامل ًا دارای افکار ترک جهان است‪ .‬به نظر مکتب قادریه برای رسیدن‬
‫به هدف نهایی‪ ،‬ترک خانواده و ریاضت به تنهایی کافی نیست و پیروان باید تحت هدایت حکیم و‬
‫معلم از جمله «ولی»‪« ،‬مرشد»‪« ،‬شیخ» تعلیم ریاضت ببینند‪ .‬در آواز آنها آمده است که «بدون راهنما‬

                                                                    ‫‪136‬‬
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143