Page 134 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 134
ما یوان جانگ پس از رسیدن به مقام امام ،سعی کرد که با مقامات محلی روابط خوبی برقرار
کند تا اعتماد و کمک دولت محلی را کسب نماید .در ضمن به برقراری روابط مناسب با مردم هان
پرداخت تا همدردی و کمک آن ملت را جلب کند .او طی بیش از 40سال به تربیت افراد مستعد و
توانای مسلمان و توسعه آموزش و پرورش مسجدی و راهاندازی مدرسه به زبان چینی بسیار توجه
م یکرد .همه اینها تلاشهای واقعی او به خاطر توسعه دین اسلام با روش صل حآمیز بود .جهریه مکتب
اهمیت مساوی برای مذهب و تعلیمات بود .به نظر جهریه آن دو با هم مخلوط شده و مساوی هستند.
تعلیمات در مذهب پنهان و مذهب شامل تعلیمات مذهبی است .مکتب جهریه از ما را تیان امام سوم
قدرت مذهبی را به ما ای ده پسر ما را تیان سپرد و پس از درگذشت ما ای ده این قدرت به ما هوا
لونگ پسر بزرگ او رسید.
«نظام ارثی» جایگزین نظام انتقال قدرت مذهبی به حکیم شد.
برای مطابقت با نظام ارثی مکتب جهریه یک سیستم تشکیلاتی محکم در جهت اجرای قدرت
مذهبی ایجاد شد .امام رهبر عالی معنوی پیروان بود و تحت رهبری او چند حومه مذهبی ایجاد شد و
رئیس(در ابتدا خلیفه نامیده شده بود) به عنوان وکیل امام امور مذهبی حوم های را اداره م یکرد .حومه
مذهبی واحد اساسی قدرت مذهبی مکتب جهریه بود .هر حومه مذهبی مسجد خاص خود داشت.
آخوند ،امور مذهبی حومه خود را اداره م یکرد و مسئول برگزاری مراسم مذهبی بود .رئیس و آخوند
توسط امام منصوب م یشدند .دوره ماموریت آنها ثابت نبود .امام م یتوانست به میل خود آنها را عزل
کرده یا به جای دیگر منتقل کند .امام هر کسی را که به عنوان رئیس یا آخوند منصوب م یکرد پیروان
باید از او تبعیت م یکردند .کسی حق نداشت در برابر آنها ایستادگی کند یا با دستور آنها مخالفت نماید.
قادریه
مکتب قادریه یکی از 4طریقه بزرگ دین اسلام چین است .قادر در زبان عربی یعنی دارای
توانائی بزرگ .قادریه یکی از طریق ههای بزرگ صوفیه بود که در کشورهای عربی و آسیای میانه
رایج شد .مشهور بود که قادریه توسط خواجه عبدال دو راهی فرزند نسل بیست و نهم محمد(ص)
به چین رسیده بود .سازما نهای عمده مذهبی وابسته به این مکتب عبارت بودند از :داگونگ بئی از
ایالت خود مختار قوم هوی لین شیا استان گان سو ،سیانگ یوان تانگ ،وین چوان تانگ ،شامن ،امن
132