Page 134 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 134

‫ما یوان جانگ پس از رسیدن به مقام امام‪ ،‬سعی کرد که با مقامات محلی روابط خوبی برقرار‬
‫کند تا اعتماد و کمک دولت محلی را کسب نماید‪ .‬در ضمن به برقراری روابط مناسب با مردم هان‬
‫پرداخت تا همدردی و کمک آن ملت را جلب کند‪ .‬او طی بیش از ‪ 40‬سال به تربیت افراد مستعد و‬
‫توانای مسلمان و توسعه آموزش و پرورش مسجدی و را‌هاندازی مدرسه به زبان چینی بسیار توجه‬
‫م ‌یکرد‪ .‬همه اینها تلاشهای واقعی او به خاطر توسعه دین اسلام با روش صل ‌حآمیز بود‪ .‬جهریه مکتب‬
‫اهمیت مساوی برای مذهب و تعلیمات بود‪ .‬به نظر جهریه آن دو با هم مخلوط شده و مساوی هستند‪.‬‬
‫تعلیمات در مذهب پنهان و مذهب شامل تعلیمات مذهبی است‪ .‬مکتب جهریه از ما را تیان امام سوم‬
‫قدرت مذهبی را به ما ای ده پسر ما را تیان سپرد و پس از درگذشت ما ای ده این قدرت به ما هوا‬

                                                            ‫لونگ پسر بزرگ او رسید‪.‬‬
                            ‫«نظام ارثی» جایگزین نظام انتقال قدرت مذهبی به حکیم شد‪.‬‬
‫برای مطابقت با نظام ارثی مکتب جهریه یک سیستم تشکیلاتی محکم در جهت اجرای قدرت‬
‫مذهبی ایجاد شد‪ .‬امام رهبر عالی معنوی پیروان بود و تحت رهبری او چند حومه مذهبی ایجاد شد و‬
‫رئیس‌‌(در ابتدا خلیفه نامیده شده بود) به عنوان وکیل امام امور مذهبی حوم ‌های را اداره م ‌یکرد‪ .‬حومه‬
‫مذهبی واحد اساسی قدرت مذهبی مکتب جهریه بود‪ .‬هر حومه مذهبی مسجد خاص خود داشت‪.‬‬
‫آخوند‪ ،‬امور مذهبی حومه خود را اداره م ‌یکرد و مسئول برگزاری مراسم مذهبی بود‪ .‬رئیس و آخوند‬
‫توسط امام منصوب م ‌یشدند‪ .‬دوره ماموریت آنها ثابت نبود‪ .‬امام م ‌یتوانست به میل خود آنها را عزل‬
‫کرده یا به جای دیگر منتقل کند‪ .‬امام هر کسی را که به عنوان رئیس یا آخوند منصوب م ‌یکرد پیروان‬
‫باید از او تبعیت م ‌یکردند‪ .‬کسی حق نداشت در برابر آنها ایستادگی کند یا با دستور آنها مخالفت نماید‪.‬‬

                                                                      ‫قادریه‬
‫مکتب قادریه یکی از ‪ 4‬طریقه بزرگ دین اسلام چین است‪ .‬قادر در زبان عربی یعنی دارای‬
‫توانائی بزرگ‪ .‬قادریه یکی از طریق ‌ههای بزرگ صوفیه بود که در کشورهای عربی و آسیای میانه‬
‫رایج شد‪ .‬مشهور بود که قادریه توسط خواجه عبدال دو راهی فرزند نسل بیست و نهم محمد‌(ص)‬
‫به چین رسیده بود‪ .‬سازما ‌نهای عمده مذهبی وابسته به این مکتب عبارت بودند از‪ :‬داگونگ بئی از‬
‫ایالت خود مختار قوم هوی لین شیا استان گان سو‪ ،‬سیانگ یوان تانگ‪ ،‬وین چوان تانگ‪ ،‬شامن‪ ،‬امن‬

                                                                    ‫‪132‬‬
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139