Page 129 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 129

‫	‪«2 .‬نفی و اثبات» لا اله نفی است و الا الله اثبات است‪.‬‬
      ‫قرائت این واژ‌هها ساده ولی تدریس آن متفاوت بود‪ .‬روش قرائت نیز فرق داشت‪ .‬خوفیه هنگام‬
      ‫قرائت «ذکر» نفس را حبس و بدون نفس بطور مداوم ذکر را قرائت م ‌یکنند‪ .‬هنگام قرائت الله باید‬
      ‫آن را به ‪ 3‬هجا تقسیم کنند و نیروی خود را در ‪ 3‬جای بدن متمرکز نمایند‪ .‬هنگام قرائت «نفی» و‬
      ‫اثبات باید حرکت کنند و گرایش سر به راست نشانگر نفی و گرایش سر به چپ نشانگر اثبات است‪.‬‬
      ‫ریاضت‌کشان خوفیه معمول ًا به ‪ 3‬سطح تقسیم می‌شوند‪ :‬عالی‌ترین سطح مرشد بود که در زبان‬
      ‫چینی «بابای بزرگ» خوانده می‌شد‪ .‬او را پس از وفات «نیا» م ‌یخواندند و بنیادگذار لقب «نیای‬
      ‫مذهبی» داشت‪ .‬سطح پایی ‌نتر «خلیفه» یعنی جانشین که در واقع شاگرد ممتاز و برجسته مرشد‬
      ‫بود‪ .‬خلیفه باید مورد تربیت و تدریس خاص مرشد قرار بگیرد‪ .‬او ابتدا باید از «آستان در آهنی»‬
      ‫عبور کند‪ .‬یعنی در اطاق تاریکی که همه در و پنچر‌ه‌هایش بسته است آرام نشسته و ذکر بی‌صدا‬
      ‫قرائت کند‪ .‬این کار باید به مدت ‪ 27‬روز ادامه یابد‪ .‬او هر روز تنها نیم نان و ‪ 3‬خرما و یک‬
      ‫لیوان آب م ‌یخورد‪ .‬پس از عبور از آستان در آهنی‪ ،‬مرشد او را به عنوان خلیفه قبول کرده و‬
      ‫یک مهر یا لباس یا چیز دیگر به او تقدیم م ‌یکند تا درس خود را ادامه دهد‪ .‬مرشد می‌توانست‬
      ‫چند خلیفه‌‌(معمول ًا ‪ 5‬نفر) را تربیت کند‪ .‬آنها پس از فراغت از تحصیل برای تبلیغ دین اسلام به‬
      ‫مناطق مختلف می‌رفتند‪ .‬آنها پس از درگذشت مرشد‪ ،‬م ‌یتوانستند به مرشد محلی تبدیل شوند و‬
      ‫خلیفه خود را تربیت کنند‪ .‬سطح بعد از خلیفه شاگرد نام داشت یعنی کسی که پیرو مومن مرشد‬
      ‫و خلیفه بود‪ .‬آنها مورد تربیت و هدایت مرشد و خلیفه قرار می‌گرفتند‪ .‬در میان این ‪ 3‬نوع‬
      ‫ریاض ‌تکش‌ها مرشد دارای مقام والا و قادر به نشان دادن کرامت بود‪ .‬خلیفه دارای مقام شیخ و‬
      ‫شاگرد پیرو مرشد و خلیفه بود‪ .‬پس از درگذشت مرشد و خلیفه‪ ،‬پیروان برای آنها گنبد ‌(مقبره)‬
      ‫ساخته که به عنوان مقبره مقدس زیارت شوند‪ .‬پیروان زن و مرد دائم ًا به زیارت گنبد رفته‪ ،‬قرآن‬
      ‫قرائت کرده و با پارچه سفید روی مقبره را پوشانده و برای کسب سعادت خاک مقبره را به خانه‬
      ‫خود م ‌یآوردند‪ .‬پیروان در سالگرد فوت صاحب مقبره در گنبد جمع شده و با قربانی کردن گاو‬
      ‫و گوسفند مراسم باشکوه یادبود برگزار م ‌یکنند‪ .‬گفته شده که مکتب خوفیه ابتدا طرفدار ریاضت‬
      ‫بود و با راح ‌تطلبی و تجمل و ولخرجی مخالفت می‌کرد‪ .‬ریاضت‌کش‌ها در هر سطح باید روزه‬
      ‫طولانی گرفته‪ ،‬غذا و آب کم خورده و شب هنگام کم خوابیده و نماز بخوانند‪ .‬مرشد و خلیفه بیشتر‬

‫‪127‬‬
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134