Page 125 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 125

‫کرد و سرانجام به سازمان اجتماعی با موقعیت اقتصادی و اجتماعی تبدیل شد‪ .‬زمان تحول طریق ‌هها‬
      ‫متفاوت بود‪ .‬عد‌های از نسل دوم و برخی پس از نسل سوم متحول شدند‪ .‬ولی تحول طریق ‌هها عموم ًا از‬
      ‫جستجوی زندگی غی ‌رمذهبی شروع شد‪ .‬جانشینان بنیادگذار با تکیه بر حیثیت و اعتبار او میان پیروان‬
      ‫تحت عناوین مختلف مذهبی برای کسب قدرت و منفعت تلاش کرده و زندگی فاسد و تجملی برای‬
      ‫خود ساختند‪ .‬علاقه و توجه آنها به مذهب روزب ‌هروز کمتر و در پی افزایش روزافزون قدرت مذهبی‬

         ‫و قدرت غی ‌رمذهبی بودند‪ .‬به مرور نظام «رهبر طریقه و مالک زمین» در داخل طریقه ایجاد شد‪.‬‬
      ‫تحولات طریقه نتایج منفی به دنبال داشت‪ .‬اول ًا تلا ‌شهای جانشین برای کسب قدرت و منفعت‬
      ‫و جم ‌عآوری ثروت موجب زد و خورد مداوم در داخل خانواده شد؛ ثانی ًا تحولات طریقه باعث‬
      ‫تحمیل بار سنگین بر پیروان شد‪ .‬به علت گرایش جانشین بنیادگذار طریقه به مقام بلند و ثروت‬
      ‫زیاد‪ ،‬بار پیروان سال به سال سنگی ‌نتر م ‌یشد؛ ثالث ًا تحولات طریقه موجب تشدید مداوم منازعات‬
      ‫مکت ‌بها شد‪ .‬جن ‌گهای مداوم مکت ‌بها برای کسب قدرت مذهبی بلایای زیادی برای پیروان به‬
      ‫با ‌رآورد و تضاد ملی پ ‌ید ‌رپی تشدید شد‪ .‬تولیدات به شدت کاهش یافت‪ .‬همه اینها مانع پیشرفت‬

                                                            ‫اجتماعی و اقتصادی منطقه گردید‪.‬‬
      ‫پس از تاسیس چین جدید سیستم ظلم و ستم در طریقه از بین رفت و طریقه فقط به عنوان‬
      ‫یک مکتب مذهبی مربوط به گذشته مطرح است‪ .‬مسلمانان ملت‌ها می‌توانند آزادانه به مکتب خود‬

                                                                         ‫اعتقاد داشته باشند‪.‬‬

                                                                            ‫کبرویه‬
      ‫کبرویه ‌(‪ )al kubrawiyyah‬یکی از ‪ 4‬مکتب بزرگ دین اسلام در چین است‪ .‬این مکتب در‬
      ‫زمان امپراتور کانگ سی دودمان چینگ‌(‪ )1723 – 1662‬توسط محی‌الدین‌(‪ )moh aye din‬یکی‬

                                               ‫از فرزندان محمد‌‌(ص) به چین منتقل شده است‪.‬‬
      ‫مح ‌یالدین‪ ،‬در آغاز تبلیغ دین اسلام در لین شیا‪ ،‬فقیر بود‪ .‬پس از ساکن شدن در ناحیه دونگ‬
      ‫شیانگ‪ ،‬تود‌‌ههای مردم که نام خانوادگی جانگ داشتند در روستای داوان تو ‪ 9‬مو‌(واحد مساحت که‬
      ‫مساوی است با یک پانزدهم هکتار) مزرعه را به او هدیه دادند‪ .‬از این به بعد او از یک مبلغ مذهبی‬
      ‫مقیم چین به اهل ملت دونگ شیانگ چین تبدیل شد‪ .‬چون نام خانوادگی مردم داوان تو همگی‬

‫‪123‬‬
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130