Page 125 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 125
کرد و سرانجام به سازمان اجتماعی با موقعیت اقتصادی و اجتماعی تبدیل شد .زمان تحول طریق هها
متفاوت بود .عدهای از نسل دوم و برخی پس از نسل سوم متحول شدند .ولی تحول طریق هها عموم ًا از
جستجوی زندگی غی رمذهبی شروع شد .جانشینان بنیادگذار با تکیه بر حیثیت و اعتبار او میان پیروان
تحت عناوین مختلف مذهبی برای کسب قدرت و منفعت تلاش کرده و زندگی فاسد و تجملی برای
خود ساختند .علاقه و توجه آنها به مذهب روزب هروز کمتر و در پی افزایش روزافزون قدرت مذهبی
و قدرت غی رمذهبی بودند .به مرور نظام «رهبر طریقه و مالک زمین» در داخل طریقه ایجاد شد.
تحولات طریقه نتایج منفی به دنبال داشت .اول ًا تلا شهای جانشین برای کسب قدرت و منفعت
و جم عآوری ثروت موجب زد و خورد مداوم در داخل خانواده شد؛ ثانی ًا تحولات طریقه باعث
تحمیل بار سنگین بر پیروان شد .به علت گرایش جانشین بنیادگذار طریقه به مقام بلند و ثروت
زیاد ،بار پیروان سال به سال سنگی نتر م یشد؛ ثالث ًا تحولات طریقه موجب تشدید مداوم منازعات
مکت بها شد .جن گهای مداوم مکت بها برای کسب قدرت مذهبی بلایای زیادی برای پیروان به
با رآورد و تضاد ملی پ ید رپی تشدید شد .تولیدات به شدت کاهش یافت .همه اینها مانع پیشرفت
اجتماعی و اقتصادی منطقه گردید.
پس از تاسیس چین جدید سیستم ظلم و ستم در طریقه از بین رفت و طریقه فقط به عنوان
یک مکتب مذهبی مربوط به گذشته مطرح است .مسلمانان ملتها میتوانند آزادانه به مکتب خود
اعتقاد داشته باشند.
کبرویه
کبرویه ( )al kubrawiyyahیکی از 4مکتب بزرگ دین اسلام در چین است .این مکتب در
زمان امپراتور کانگ سی دودمان چینگ( )1723 – 1662توسط محیالدین( )moh aye dinیکی
از فرزندان محمد(ص) به چین منتقل شده است.
مح یالدین ،در آغاز تبلیغ دین اسلام در لین شیا ،فقیر بود .پس از ساکن شدن در ناحیه دونگ
شیانگ ،تودههای مردم که نام خانوادگی جانگ داشتند در روستای داوان تو 9مو(واحد مساحت که
مساوی است با یک پانزدهم هکتار) مزرعه را به او هدیه دادند .از این به بعد او از یک مبلغ مذهبی
مقیم چین به اهل ملت دونگ شیانگ چین تبدیل شد .چون نام خانوادگی مردم داوان تو همگی
123