Page 124 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 124
برخوردار بود و قدرت مذهبی در اختیار داشت .او میان پیروانش «آدم برجسته» با نیروی
فو قالعاده تلقی م یشد که هر وقت بخواهد م یتواند کرامت نشان دهد .در زندگی امروزی،
پیروان اگر بر اساس اراده او عمل کنند ،خطرات را پشت سر م یگذارند و همه چیز بهتر
م یشود .بنیادگذار دارای قدرت بزرگ مذهبی بوده و پیروانش باید قاطعانه تابع او شوند.
مزار بنیادگذار ،امام و اعضا خانواده و شاگردان برجسته آن گنبد نامیده میشود .ساخت گنبد
یکی از ویژگ یهای طریق ههاست .چهار شخصیت طریقه از امتیازات خاص ساخت گنبد برخوردار
بودند )1 .بنیادگذار هر طریقه مثل مالای چی ( )Ma Lai Chiاز طریقه هواشی ،چی جینگ ای
( )Qi Jing yiاز طریقه واگونگ بئی )2 .اعضای خانواده بنیادگذار یا امام مثل طریقه جهریه
)3شاگردان برجسته بنیادگذار .گنبدهای طریقه واگونگ بئی بیشتر از این نوع بودند )4 .مبلغ
مذه بهای عربی یا آسیای میانه .بغیر از دو گنبد یعنی گنبد هونگ فی تان دونگ شیانگ و گنبد
سیوموجیا گوانگ خه که از ما ف وهای بنیادگذار طریقه هومن در زمان حیات آنها ساخته شده ،سایر
گنبدهای طریق هها همه پس از مرگ صاحب مقبره ساخته شده بودند.
گنبد در ابتدا برای یادبود بنیادگذار مومن و عالم مذهبی ساخته م یشد ولی در روند رشد طریقه،
جانشین بنیادگذار معمول ًا در پی زندگی غی رمذهبی بود و گنبد به تدریج به مرکز فعالی تهای مذهبی
و یکی از هد فهای مهم جانشین برای کسب قدرت و منفعت تبدیل م یشد.
3 .از نظر نظام مذهب توجه به ریاضت :علاوه بر مراسم اساسی دین اسلام هر طریقه به
ریاضت خاص خود توجه م یکرد .این ریاضت تحت نفوذ افکار صوفیه قرار م یگرفت تا
به هدف یکسان شدن آسمان و انسان برسد .تعداد طریق ههای چین خیلی زیاد و اصل یترین
آنها 4طریقه بزرگ جهریه ،هوفیه ،قادریه و کبرویه بود .در ابتدا بنیادگذاران 4طریقه در
تبلیغ تعلیمات مذهبی صوفیه بر اساس عقاید و رو شهای خود سعی م یکردند ضمن دفاع
از اصول اصیل دین اسلام به اصلاحات مقدس مذهبی بپردازند .لذا آنها در تبلیغ تعلیمات
مذهبی هیچ هدف غیرمذهبی دنبال نکرده دارای ثروت و سالن و گنبد با شکوه نبودند .آنها
در میان پیروان از حیثیت عالی و احترام فراوان برخوردار بودند .از این جهت طریقه در
ابتدا فقط مکتب خالص مذهبی بود.
ولی طریقه در روند پیشرفت خود به تدریج با زندگی غی رمذهبی و نیروی اجتماعی ارتباط پیدا
122