Page 124 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 124

‫برخوردار بود و قدرت مذهبی در اختیار داشت‪ .‬او میان پیروانش «آدم برجسته» با نیروی‬
‫فو ‌قالعاده تلقی م ‌یشد که هر وقت بخواهد م ‌یتواند کرامت نشان دهد‪ .‬در زندگی امروزی‪،‬‬
‫پیروان اگر بر اساس اراده او عمل کنند‪ ،‬خطرات را پشت سر م ‌یگذارند و همه چیز بهتر‬

  ‫م ‌یشود‪ .‬بنیادگذار دارای قدرت بزرگ مذهبی بوده و پیروانش باید قاطعانه تابع او شوند‪.‬‬
‫مزار بنیادگذار‪ ،‬امام و اعضا خانواده و شاگردان برجسته آن گنبد نامیده می‌شود‪ .‬ساخت گنبد‬
‫یکی از ویژگ ‌یهای طریق ‌ههاست‪ .‬چهار شخصیت طریقه از امتیازات خاص ساخت گنبد برخوردار‬
‫بودند‪ )1 .‬بنیادگذار هر طریقه مثل مالای چی ‌(‪ )Ma Lai Chi‬از طریقه هواشی‪ ،‬چی جینگ ای‬
‫‌‌(‪ )Qi Jing yi‬از طریقه واگونگ بئی‪ )2 .‬اعضای خانواده بنیادگذار یا امام مثل طریقه جهریه‬
‫‪ )3‬شاگردان برجسته بنیادگذار‪ .‬گنبدهای طریقه واگونگ بئی بیشتر از این نوع بودند‪ )4 .‬مبلغ‬
‫مذه ‌بهای عربی یا آسیای میانه‪ .‬بغیر از دو گنبد یعنی گنبد هونگ فی تان دونگ شیانگ و گنبد‬
‫سیوموجیا گوانگ خه که از ما ف ‌و‌های بنیادگذار طریقه هومن در زمان حیات آنها ساخته شده‪ ،‬سایر‬

                       ‫گنبدهای طریق ‌هها همه پس از مرگ صاحب مقبره ساخته شده بودند‪.‬‬
‫گنبد در ابتدا برای یادبود بنیادگذار مومن و عالم مذهبی ساخته م ‌یشد ولی در روند رشد طریقه‪،‬‬
‫جانشین بنیادگذار معمول ًا در پی زندگی غی ‌رمذهبی بود و گنبد به تدریج به مرکز فعالی ‌تهای مذهبی‬

                   ‫و یکی از هد ‌فهای مهم جانشین برای کسب قدرت و منفعت تبدیل م ‌یشد‪.‬‬
‫	‪3 .‬از نظر نظام مذهب توجه به ریاضت‪ :‬علاوه بر مراسم اساسی دین اسلام هر طریقه به‬
‫ریاضت خاص خود توجه م ‌یکرد‪ .‬این ریاضت تحت نفوذ افکار صوفیه قرار م ‌یگرفت تا‬
‫به هدف یکسان شدن آسمان و انسان برسد‪ .‬تعداد طریق ‌ههای چین خیلی زیاد و اصل ‌یترین‬
‫آنها ‪ 4‬طریقه بزرگ جهریه‪ ،‬هوفیه‪ ،‬قادریه و کبرویه بود‪ .‬در ابتدا بنیادگذاران ‪ 4‬طریقه در‬
‫تبلیغ تعلیمات مذهبی صوفیه بر اساس عقاید و رو ‌شهای خود سعی م ‌یکردند ضمن دفاع‬
‫از اصول اصیل دین اسلام به اصلاحات مقدس مذهبی بپردازند‪ .‬لذا آنها در تبلیغ تعلیمات‬
‫مذهبی هیچ هدف غیرمذهبی دنبال نکرده دارای ثروت و سالن و گنبد با شکوه نبودند‪ .‬آنها‬
‫در میان پیروان از حیثیت عالی و احترام فراوان برخوردار بودند‪ .‬از این جهت طریقه در‬

                                             ‫ابتدا فقط مکتب خالص مذهبی بود‪.‬‬
‫ولی طریقه در روند پیشرفت خود به تدریج با زندگی غی ‌رمذهبی و نیروی اجتماعی ارتباط پیدا‬

                                                                    ‫‪122‬‬
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129