Page 128 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 128

‫روز ناگهان یک چشمه دید‪ .‬خیلی خوشحال شد و با عجله به کنار چشمه دوید و طم ‌عکارانه آب‬
‫چشمه را نوشید‪ .‬در این هنگام عکس ماه درخشان را در ته چشمه دید‪ .‬آنجا سین کیانگ بود‪ .‬او‬
‫آنجا اقامت گزید و کلاس مذهبی دایرکرد و به تبلیغ دین اسلام پرداخت‪ .‬این چشمه به چشمه ماه‬
‫و کلاس او به کلاس ماه معروف شد‪ .‬او خود نیز لقب پیرمرد اینکو ‌(در زبان اویغوری به معنی‬

                                                    ‫ماه) و نیای مذهبی اینکو پیدا کرد‪.‬‬
‫اینکو در تبلیغ دین اسلام در سین کیانگ ‪ 5‬شاگرد را پذیرفت که دو نفر آنها مسلمان هوی‬
‫استا ‌نهای گان سو و چین ‌گ‌های بودند‪ .‬آن دو پس از مدتی برای تبلیغ خوفیه به گان سو و‬
‫چین ‌گ‌های برگشتند‪ .‬همچنین مشهور است که اینکو شخص ًا برای تبلیغ دین اسلام به گان سو و‬
‫چین ‌گ‌های رفت‪ .‬از این جهت افکار خوفیه در گان سو‪ ،‬نینگ شیا و چین ‌گ‌های رایج شده بود‪.‬‬
‫مکتب خوفیه هم به وظایف مذهبی و هم به ریاضت اسلامی اهمیت داده بیان می دارد که روابط‬
‫«دکترین دینی» و «مذهب» مانند روابط هسته و قشر است که «دکترین دینی» هسته و «مذهب» قشر‬
‫بوده و هسته و قشر از هم جدا نم ‌یشوند‪ .‬مذهب پایه دکترین دینی و دکترین دینی مرحله عالی‬
‫مذهب است‪« .‬دکترین دینی» و «مذهب» همه‪ ،‬عناصر تماس مسلمانان با خداوند هستند‪ .‬قایل شدن‬

                   ‫اهمیت یکسان برای «دکترین دینی» و «مذهب» ویژگی اساسی خوفیه است‪.‬‬
‫ایمان و ریاضت خوفیه شبیه مکتب قدیم بوده است‪ .‬افکار مکتب قدیم را کامل ًا حفظ کرده‬
‫و صمیمانه به قرآن و حدیث و کتاب‌های مقدس اسلامی اعتقاد داشتند‪ .‬قانون حنفی را رعایت‬
‫و به وظایف و آداب و رسوم اسلامی از جمله قرآئت‪ ،‬نماز‪ ،‬روزه؛ زکات‪ ،‬حج و غیره اهمیت‬

                                                                    ‫زیادی م ‌یدادند‪.‬‬
‫چون خوفیه با مکتب قدیم بسیار شبیه بود عده‌ای از مسلمانان خوفیه و قدیم را دین کهنه‬
‫م ‌یخوانند‪ .‬روابط مکتب خوفیه با مکتب قدیم همیشه خوب بوده است و تنها در بعضی از جزئیات‬

                                                                  ‫اختلاف نظر دارند‪.‬‬
‫ویژگی ریاضت خوفیه روش ریاضت «سکوت در شلوغی» است یعنی آنها هم به ریاضت توجه‬
‫دارند و هم از زندگی واقعی اجتناب نم ‌یکنند و طرفدار ریاضت در «شکوفائی جهان امروز» بودند‪.‬‬
‫درس ریاضت آنها بیشتر قرائت ب ‌یصدای «ذکر» بود آنها دائم ًا دو «ذکر» را ب ‌یصدا قرائت م ‌یکنند‪:‬‬

            ‫	‪«1 .‬اسم ذات» یعنی بسم الله الرحمن الرحیم این کلمه به یاد آوردن الله است‪.‬‬

                                                                    ‫‪126‬‬
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133