Page 132 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 132

‫مردم را خیلی سخت کرده بود‪ .‬تقسیمات طبقاتی جامعه هوی نیز رو ‌زب ‌هروز عمی ‌قتر شده و از نظر‬
‫مذهبی نظام «امام ارثی» همچنان رایج بود‪ .‬طریق ‌ههای زیادی در آن زمان به وجود آمدند و مسلمانان‬
‫هوی تحت ظلم و فشار فئودالی و مذهبی خیلی سخت زندگی م ‌یکردند‪ .‬ما مینگ سین با نظام‬
‫طریق ‌های و نظم امام ارثی مخالفت کرد‪ .‬او طرفدار قرائت قرآن مجانی و ساده کردن مراسم مذهبی‬
‫بود‪ .‬او به اصلاح مذهبی پرداخت‪ .‬همه اینها خواست و منفعت مسلمانان را منعکس م ‌یکرد‪ .‬لذا به‬
‫محض بوجود آمدن مکتب جدید مورد استقبال و پشتیبانی مسلمانان چین قرار گرفت و آنها گروه‬
‫گروه به مکتب جدید پیوستند‪ .‬کشتن ما مینگ سین توسط دولت چینگ موجب دو قیام مسلمانان‬
‫هوی در سا ‌‌لهای ‪ 1781‬و ‪ 1783‬شد‪ .‬قیا ‌‌مهای مسلمانان هوی در زمان تونگ جی‌(‪)1875 – 1862‬‬

                                                   ‫همچنان تحت تاثیر مکتب جدید بود‪.‬‬
‫پس از قتل ما مینگ سین‪ ،‬مخاطب به تبلیغ مکتب جدید ادامه داد‪ .‬در شرایطی که دولت چینگ‬
‫شدیداً از مکتب جدید جلوگیری م ‌یکرد مکتب جدید مجبور بود محرمانه به طور محدود فعالیت‬
‫کند اما مخاطب تبلیغ تعلیمات مذهبی ما مینگ سین را ادامه داد‪ .‬به دنبال جانشینی ماداتیان به جای‬
‫مخاطب‪ 3 ،‬نفر امام‪ ،‬ماداتیان‪ ،‬ما ای ده و ما هوا لونگ‪ ،‬ثرو ‌‌تهای هنگفتی جم ‌عآوری کردند و‬
‫تعلیمات مذهبی جهریه نیز تغییر پیدا کرد و نظام طریق ‌های ارثی به تدریج در این مکتب ایجاد شد‪.‬‬
‫اعتقادات مذهبی مکتب جهریه با ‪ 7‬اعتقادات مذهبی مکتب قدیم شبیه بود هر دو به ایمان اصیل‬
‫دین اسلام اعتقاد داشتند‪ .‬این مکتب هم چنین به حکیم و مقبره مقدس معتقد بود‪ .‬بنیادگذار و امام را‬

                                            ‫پرستش م ‌یکرده و به شهید احترام م ‌یگذاشت‪.‬‬
‫تعلیمات مذهبی مکتب جهریه مبنی بر پرستش بنیادگذار و امام در کتاب «تاریخ تعلیمات مذهبی‬
‫جهریه» و کتابچه «مجموعه شمشیر حاد گواهی» به قلم یانگ سیائو لیانگ ‌(‪ )yang xiaw liang‬به‬
‫طور کامل و مفصل توضیح داده شده است‪ .‬در این کتا ‌بها آمده است که بنیادگذار و امام واسط بین‬

                                           ‫انسان و الله و نماینده الله در جهان واقعی است‪.‬‬
‫معنی «شهید» در زبان عربی مسلمان فد‌اشده برای دین و مربوط به روحیه «جهاد» در دین اسلام اولیه‬
‫است‪ .‬مشهور بود که ما مینگ سین بنیادگذار مکتب جهریه هنگام تحصیل در یمن شعار شهید را از امام‬
‫مسجد یمن دریافت کرد‪ .‬ما مینگ سین در تبلیغ دین اسلام پس از بازگشت به وطن‪ ،‬این افکار را فعالانه‬
‫ترویج و روحیه جهاد را تبلیغ کرد‪ .‬او طرفدار رفتن در راه شهدا بود‪ .‬به علت خصوصیت رشد تاریخی‬

                                                                    ‫‪130‬‬
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137