Page 136 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 136
و تائوئیسم و کنفوسیوس را به تعلیمات مذهبی خود وارد ساخته و معنی جدیدی را به 5وظیفه
قرائت ،نماز ،روزه ،زکات ،و حج بخشیده است به عقیده آن:
قرائت :قرائتکننده بدون قرائت قرائت واقعی است
قرائت با دهان و ستایش با زبان ناچیز است
پیروان باید کتاب مقدس ب یخط را بخوانند
میتوان حدس زد که مرکب دل را آلوده کرده است
نماز :نمازگزار باید دارای انسانیت و عدالت و حسن اخلاق باشد
سر به زمین نهادن و با خضوع تعظیم کردن ناچیز است
پیروان به ذات خود برگشته و به شکل اصلی در آمده
م یتوان حدس زد که آنها ب یجهت نماز گزاردند
روزه :روزهدار ذات خود را نشان م یدهد
دو بار غذا خوردن ناچیز است
پیروان باید ریاضت و نتیجه خوب آن را یاد بگیرند
زکات :زکا تدهنده منافع خود را در راه دیگران قربانی میکند
در یاری رساندن به مردم ،هدیه به فقیر ناچیز است
پیروان تنها گفتند برای کار عمومی و احیای رسوم اسلامی کار میکنند
میتوان حدس زد که کفر مانند گل نادان است
حج:
حج به زیارت رفتن به غار قدیم غرب است
پیروان تنها گفتند در سرنوشت خود به زیارت ذات می روند
این مکتب قرآن و واجبات مذهبی دین اسلام ،اساس ًا اعتقادات ،آداب و رسوم اسلامی را رد کرده
و وظایف و مراسم مذهبی اسلامی را کنار گذاشته و فقط به ریاضت اعتماد دارد .این مکتب معتقد
است اول دکترین علمی و سپس مذهب به دنیا آمد .مذهب غی رروحانی بود و توسط جهانیان خلق
شد و دین اسلام بر اساس رفتار و گفتار محمد تاسیس گردید .دکترین علمی مافوق طبیعت و اصل
وجود است .هدف این مکتب آشنائی با خدا و درک خدا و نزدیکی به خدا نیست بلکه از مانع مذهبی
134