Page 136 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 136

‫و تائوئیسم و کنفوسیوس را به تعلیمات مذهبی خود وارد ساخته و معنی جدیدی را به ‪ 5‬وظیفه‬
                              ‫قرائت‪ ،‬نماز‪ ،‬روزه‪ ،‬زکات‪ ،‬و حج بخشیده است به عقیده آن‪:‬‬
                                 ‫قرائت‪ :‬قرائت‌کننده بدون قرائت قرائت واقعی است‬
                                   ‫قرائت با دهان و ستایش با زبان ناچیز است‬
                                    ‫پیروان باید کتاب مقدس ب ‌یخط را بخوانند‬

                            ‫می‌توان حدس زد که مرکب دل را آلوده کرده است‬
                       ‫نماز‪ :‬نمازگزار باید دارای انسانیت و عدالت و حسن اخلاق باشد‬

                           ‫سر به زمین نهادن و با خضوع تعظیم کردن ناچیز است‬
                            ‫پیروان به ذات خود برگشته و به شکل اصلی در آمده‬

                                 ‫م ‌یتوان حدس زد که آنها ب ‌یجهت نماز گزاردند‬
                                          ‫روزه‪ :‬روز‌هدار ذات خود را نشان م ‌یدهد‬
                                               ‫دو بار غذا خوردن ناچیز است‬

                             ‫پیروان باید ریاضت و نتیجه خوب آن را یاد بگیرند‬
                        ‫زکات‪ :‬زکا ‌تدهنده منافع خود را در راه دیگران قربانی می‌کند‬

                              ‫در یاری رساندن به مردم‪ ،‬هدیه به فقیر ناچیز است‬
             ‫پیروان تنها گفتند برای کار عمومی و احیای رسوم اسلامی کار می‌کنند‬

                                   ‫می‌توان حدس زد که کفر مانند گل نادان است‬
                                                                         ‫حج‪:‬‬

                                     ‫حج به زیارت رفتن به غار قدیم غرب است‬
                      ‫پیروان تنها گفتند در سرنوشت خود به زیارت ذات می روند‬
‫این مکتب قرآن و واجبات مذهبی دین اسلام‪ ،‬اساس ًا اعتقادات‪ ،‬آداب و رسوم اسلامی را رد کرده‬
‫و وظایف و مراسم مذهبی اسلامی را کنار گذاشته و فقط به ریاضت اعتماد دارد‪ .‬این مکتب معتقد‬
‫است اول دکترین علمی و سپس مذهب به دنیا آمد‪ .‬مذهب غی ‌رروحانی بود و توسط جهانیان خلق‬
‫شد و دین اسلام بر اساس رفتار و گفتار محمد تاسیس گردید‪ .‬دکترین علمی مافوق طبیعت و اصل‬
‫وجود است‪ .‬هدف این مکتب آشنائی با خدا و درک خدا و نزدیکی به خدا نیست بلکه از مانع مذهبی‬

                                                                    ‫‪134‬‬
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141