Page 141 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 141
آخوند و پیروان مکتب قادریه آدم معمولی تلقی میشدند .آنها به تبدیل شدن به موجود الهی
از طریق ریاضت اعتقاد و به معجزه بنیادگذار اعتماد داشتند اما انضباط و قوانین مذهبی را اجرا
نم یکردند .در انجام 5واجب قرائت ،نماز ،روزه ،زکات و حج و سایر مراسم مذهبی جدی نبودند.
به تعظیم گنبد توجهی خاص داشتند و دائم ًا به گنبدهای نیاکان مذهبی مکتب قادریه رفته و عود
میسوزاندند و ابراز تعظیم م یکردند .مخصوص ًا در روز سالگرد درگذشت بنیادگذار ،پیروان از
دور و نزدیک به زیارت گنبد رفته تا عمل خیر انجام داده و با پارچه سفید روی گنبد را بپوشانند.
حوزه مذهبی قادریه رابطه بین بنیادگذار ،کوششمند ،پیروان و گنبد بود آخوند مسجد بیشتر توسط
حوزه مذهبی استخدام و رهبر حوزه مذهبی در مسجد تلقی میشد و مراسم مذهبی را برای پیروان
برگزار م یکرد.
نیای مذهبی مکتب قادریه در نسل هفتم به پایان رسید او جانشین نداشت .قدرت مذهبی به
دست چند کوششمند رسید .آنها به دو مکتب فرعی تقسیم شدند و جداگانه فعالی تهای مذهبی
خود را انجام دادند .یک مرکز ،مکتب فرعی گنبد بزرگ شهر لین شیای استان گان سو و مرکز
دیگر گنبد جیو چای پینگ شهرستا نهای یوان نینگ شیا بود .سرکرده طریق ههای مختلف قادریه
«لائو رن جیا»( )lao ren jiaیعنی آدم سالخورده خوانده میشدند .موقعیت آنها بالاتر از کوششمند
بود و در واقع مبلغ مذهبی مکتب قادریه بودند .هر چند لقب نیای مذهبی نداشتند ،ولی در واقع
از اعتبار نیای مذهبی برخوردار بودند.
گنبدهای مکتب قادریه خیلی زیاد و در 5استان شیان سی ،گان سو ،نینگ شیا ،چینگهای
و سی چوان پراکنده هستند .این گنبدها همه آرامگاه مبلغان مذهبی کشورهای عربی و آسیای
میانه وارد شده به چین یا بنیادگذار طریقههای مختلف و همچنین ریاضتکشان معتبر و
دانشمند بودند.
هواسی
طریقه هواسی (یعنی مسجد رنگی) توسط مالای چی تاسیس شده بود .مکتب قدیم در
سا لهای 1465تا ،1487در ناحیه با فانگ لین شیا مسجدی در غرب شهر سی فنگ سین (xi
)feng linساخته بود .این مسجد به تقلید از معابد بودایی و کاخ شاهان با حکاکی و نقاشی رنگی
139