Page 141 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 141

‫آخوند و پیروان مکتب قادریه آدم معمولی تلقی می‌شدند‪ .‬آنها به تبدیل شدن به موجود الهی‬
      ‫از طریق ریاضت اعتقاد و به معجزه بنیادگذار اعتماد داشتند اما انضباط و قوانین مذهبی را اجرا‬
      ‫نم ‌یکردند‪ .‬در انجام ‪ 5‬واجب قرائت‪ ،‬نماز‪ ،‬روزه‪ ،‬زکات و حج و سایر مراسم مذهبی جدی نبودند‪.‬‬
      ‫به تعظیم گنبد توجهی خاص داشتند و دائم ًا به گنبدهای نیاکان مذهبی مکتب قادریه رفته و عود‬
      ‫می‌سوزاندند و ابراز تعظیم م ‌یکردند‪ .‬مخصوص ًا در روز سالگرد درگذشت بنیادگذار‪ ،‬پیروان از‬
      ‫دور و نزدیک به زیارت گنبد رفته تا عمل خیر انجام داده و با پارچه سفید روی گنبد را بپوشانند‪.‬‬
      ‫حوزه مذهبی قادریه رابطه بین بنیادگذار‪ ،‬کوششمند‪ ،‬پیروان و گنبد بود آخوند مسجد بیشتر توسط‬
      ‫حوزه مذهبی استخدام و رهبر حوزه مذهبی در مسجد تلقی می‌شد و مراسم مذهبی را برای پیروان‬

                                                                            ‫برگزار م ‌یکرد‪.‬‬
      ‫نیای مذهبی مکتب قادریه در نسل هفتم به پایان رسید او جانشین نداشت‪ .‬قدرت مذهبی به‬
      ‫دست چند کوششمند رسید‪ .‬آنها به دو مکتب فرعی تقسیم شدند و جداگانه فعالی ‌تهای مذهبی‬
      ‫خود را انجام دادند‪ .‬یک مرکز‪ ،‬مکتب فرعی گنبد بزرگ شهر لین شیای استان گان سو و مرکز‬
      ‫دیگر گنبد جیو چای پینگ شهرستا ‌ن‌های یوان نینگ شیا بود‪ .‬سرکرده طریق ‌‌ههای مختلف قادریه‬
      ‫«لائو رن جیا»‌(‪ )lao ren jia‬یعنی آدم سالخورده خوانده می‌شدند‪ .‬موقعیت آنها بالاتر از کوششمند‬
      ‫بود و در واقع مبلغ مذهبی مکتب قادریه بودند‪ .‬هر چند لقب نیای مذهبی نداشتند‪ ،‬ولی در واقع‬

                                                        ‫از اعتبار نیای مذهبی برخوردار بودند‪.‬‬
      ‫گنبدهای مکتب قادریه خیلی زیاد و در ‪ 5‬استان شیان سی‪ ،‬گان سو‪ ،‬نینگ شیا‪ ،‬چینگ‌های‬
      ‫و سی چوان پراکنده هستند‪ .‬این گنبدها همه آرامگاه مبلغان مذهبی کشورهای عربی و آسیای‬
      ‫میانه وارد شده به چین یا بنیادگذار طریقه‌های مختلف و همچنین ریاضت‌کشان معتبر و‬

                                                                            ‫دانشمند بودند‪.‬‬

                                                                            ‫هواسی‬
      ‫طریقه هواسی ‌(یعنی مسجد رنگی) توسط مالای چی تاسیس شده بود‪ .‬مکتب قدیم در‬
      ‫سا ‌‌لهای ‪ 1465‬تا ‪ ،1487‬در ناحیه با فانگ لین شیا مسجدی در غرب شهر سی فنگ سین ‌(‪xi‬‬
      ‫‪ )feng lin‬ساخته بود‪ .‬این مسجد به تقلید از معابد بودایی و کاخ شاهان با حکاکی و نقاشی رنگی‬

‫‪139‬‬
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146