Page 142 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 142
آرایش شده بود .از این جهت به هواسی(مسجد رنگی) ملقب شد .برای تمایز از مساجد جدید،
مسجد رنگی قدیم هم نامیده شده است .گنبد مالای چی در سال 1803با تقلید حکاکی و نقاشی
رنگی مسجد رنگی ساخته شد .لذا این گنبد هم گنبد هواسی نامیده شد و پس از زمانی طولانی اسم
رسمی این مکتب به مکتب هواسی تبدیل شد.
در سال ،1728برای تحصیلات تکمیلی به مکه رفت و پس از 5سال یعنی در سال 1734
به خه جئو بازگشت .او در آن زمان در میان مسلمانان از حرمت زیادی برخوردار بود .مسلمانان
زیادی برای احترام به او به دیدارش رفتند .او با استفاده از این فرصت عقاید خود را تبلیغ و
در ناحیه شون هوی چین گهای کتاب مقدس و تعلیمات مذهبی را تشریح م یکرد .آخوندها و
مسلمانان پیرو او مسجدی در ناحیه سوار وان ( )shu er wanساختند و از او خواستند به تدریس
و تبلیغ تعلیمات اسلامی بپردازد .او تعلیمات مذهبی مکتب هوفیه را تبلیغ م یکرد .او در انجام
وظایف مذهبی خیلی جدی بود .علاوه بر 5واجب و سایر مراسم اسلامی ،هر روز 84نماز و
48هزار بار ذکر میخواند .کتاب مقدسی که میخواند 8جلد و کتاب مقدسی که تدریس میکرد
5جلد بود .ذکر زمان مشخص داشت .پیروان مکتب هواسی پس از نماز بامداد یاسین تالیف
شده از خود را قرائت م یکردند .مسلمانان پس از مرگ هر شخصی باید به گنبد هواسی رفته و
از آخوند درخواست نماز م یکردند .به هنگام دفن مرده قرآن قرائت م یکردند .اعضاء خانواده
گریه نم یکردند و لباس سفید نم یپوشیدند و هنگام ایستادن در کنار جنازه کفش خود را م یکندند.
مسلمانان این مکتب در زمینه ازدواج تحت تاثیر ملت هان قرار داشتند :با پیروان مکتب داگونگ
بئی ازدواج نم یکردند .درسهای ریاضت آرام و ذکر ب یصدا تنها در میان جانشینان مکتب
مذهبی و علاقمندان به تعلیمات مذهبی تدریس میشد و از سایر پیروان درخواست نم یگردید.
حق ویژه فئودالی مکتب هوا سی قبل از نیای نسل هفتم موجود بود و اگر بنیادگذار دعوت
م یکرد ،همه پیروان پاسخ مثبت میدادند .پیروان مطلق ًا تابع بنیادگزار بودند و با فرمانش مخالفت
نمیکردند .از نیای مذهبی نسل هفتم ،این اعتبار به تدریج از بین میرفت.
پیروان مکتب هواسی بیشتر در ناحیه خه جئو گان سو و ناحیه شون هوای چین گهای زندگی
م یکردند .آنها در 4استان گان سو ،نینگ شیا ،چین گهای و سین جیانگ پراکنده بودند .جمعیت
کنونی آنها در حدود 200هزار نفر است.
140