Page 147 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 147

‫مح ‌یالدین بنیادگذار مکتب کبرویه در مناطق گان سو‪ ،‬نینگ شیا و چین ‌‌گهای چین هنگام‬
      ‫تبلیغ دین اسلام در ناحیه خه جئو‪ ،‬فقیر بود‪ .‬او پس از ساکن شدن در داوان تو دونگ شیانگ از‬
      ‫کمک و امداد مسلمانان دونگ شیانگ بهر‌همند شد‪ .‬او و پسرش زمین و وام از تود‌‌ههای مردم محلی‬
      ‫گرفته و از آن به بعد آنها نام خانواده خود را به جانگ‌‌(‪ )zhang‬تبدیل کردند و عضو ملت دونگ‬
      ‫شیانگ محسوب گردیدند‪ .‬نام دیگر مح ‌یالدین «پوجی»‌‌(‪ )p‌‌ uji‬بود و به «یوهوانگ» ‌(‪)‌y‌ u huang‬‬
      ‫نیز شهرت داشت‪ .‬او به عنوان نخستین امام در ناحیه داوان تو انتخاب شد و اولین مکتب تاسیس‬
      ‫شده از او «مکتب جانگ من» یا مکتب «داوان تو» بود‪ .‬مح ‌یالدین پس از فوت در داوان تو دفن‬
      ‫شده و پسرش احمدی کبیر داجی در مقام امامی جانشین او شد‪ .‬امام نسل دوم تعلیمات مذهبی خود‬
      ‫را فعالانه تبلیغ کرد و در ناحیه یانگ وادازی‌‌(‪ )‌y‌ ang wa da zi‬پیروان جدیدی را در مکتب خود‬
      ‫پذیرفت که مورد مخالفت دیگران قرار گرفت‪ .‬عد‌های او را به عنوان کافر محکوم کرده و سرانجام‬
      ‫او در زندان درگذشت و ‪ 5‬پسرش تبعید شدند‪ .‬پسر بزرگ و پسر دوم به کانگ له‌‌(‪ )‌‌kang le‬تبعید‬
      ‫شدند پسر سوم پس از تبعید در ناحیه شوی مو چوان‌‌(‪ )‌s‌ hui mo chuan‬لاما شد‪ ،‬پسر چهارم در ابتدا‬
      ‫در شهر سی ان زندانی شد و پس از آزادی نزد خانواده خود بازگشت و به عنوان امام نسل سوم مکتب‬
      ‫جانگ من منصوب شد‪ .‬از این به بعد امامت فقط در میان فرزندان مح ‌یالدین به ارث م ‌یرسید‪ .‬وقتی‬
      ‫که امامت به خواجه سید علوی دینی فرزند نسل نهم به ارث رسید او با دو زن ازدواج کرد و از هر‬
      ‫زن یک پسر داشت‪ .‬نام پسر زن اول جانگ چینگ لونگ‌(‪ )z‌‌ hang qing long‬و نام دینی او بهار‬
      ‫ویدینی بود و در ناحیه کانگ له شانگ وان‌‌(‪ )k‌‌ ang le shang wan‬ساکن شد‪ .‬نام پسر زن دوم جانگ‬
      ‫شنگ او‌‌(‪ )‌z‌ hang xing wu‬بود و در ناحیه کانگ له گوه جیا زوانگ‌‌(‪)‌k‌ ang le guo jie zhuang‬‬
      ‫زندگی م ‌یکرد‪ .‬دو پسر برای گرفتن امامت با هم رقابت م ‌یکردند‪ .‬پس از اینکه جانگ چینگ لونگ‬
      ‫به مقام امامت نسل دهم رسید مکتب جانگ من به دو مکتب فرعی تقسیم شد‪(‌.‬نمایندگان این دو‬
      ‫مکتب فرعی به ترتیب جانگ مینگ دائو‌(‪ )‌z‌ hang ming dao‬و جانگ مینگ ای‌(‪)z‌‌ hang ming‬‬
      ‫بوده و این دو شخص امام نسل یازدهم بودند) پیروان مکتب کبرویه علاوه بر «قرآن» و حدیث دائم ًا‬

                             ‫کتا ‌بهای مقدس کبروی از جمله «ماهوتی» و «مدایح» را قرائت م ‌یکنند‪.‬‬
      ‫پیروان مکتب کبرویه هرچند سرکرده خود را امام م ‌یخواندند نه موسس و صاحب مکتب‪،‬‬
      ‫ولی سرکرده خود به ویژه محی‌الدین بنیادگذار مکتب را خیلی پرستش می‌کنند‪ .‬در مکتب کبرویه‬

‫‪145‬‬
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152