Page 145 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 145

‫منشا مکتب کبرویه در مناطق گان سو و نینگ شیا و چینگهای چین از گروه مذهبی کبروی‬
      ‫در منطقه خوارزم بوده است‪ .‬معلوم نیست که گروه مذهبی کبروی از کجا و در چه زمانی وارد گان‬
      ‫سو‪ ،‬نینگ شیا و چین ‌گ‌های چین شده است‪ .‬در این مورد دو قول مشهور اما غیرمستند وجود‬
      ‫دارد‪ .‬یک قول اینکه مکتب کبرویه در دو دوره مینگ‌(عده‌ای تاریخ دقیق را سال ‪ 3‬زمان هونگ‬
      ‫او دودمان مینگ یعنی سال ‪ 1370‬ذکر کرد‌هان ‌د‌) وارد چین شد‪ .‬بر اساس این قول مکتب کبرویه‬
      ‫باید قدیم‌ترین مکتب صوفی چین باشد‪ .‬در این صورت تقسی ‌مبندی مکتب‌های اسلامی در میان‬
      ‫مسلمانان چین از جمله مسلمانان هوی باید در اوایل مینگ صورت گرفته باشد‪ .‬ولی این گفته‬
      ‫درست نیست‪ ،‬زیرا از زمان بنیادگذار آن مکتب تا اواخر دوره چینگ و اوایل جمهوری ملی چین‬
      ‫صرف ًا ‪ 10‬نسل طول کشیده لذا ممکن نبوده بنیادگذار آن مکتب در اوایل مینگ وارد چین شده‬
      ‫باشد و به احتمال زیاد در زمان‌های امپراتوران کانگ سی ‌(‪ )1722-1662‬و چیان لونگ ‌(‪-1736‬‬
      ‫‪ )1795‬وارد مناطق گان سو و نینگ شیا و چین ‌گ‌های چین شده و دین اسلام را تبلیغ کرده است‪.‬‬
      ‫قول دیگر آنکه بنیادگذار آن مکتب ‪ 3‬بار برای تبلیغ دین اسلام وارد چین شد‪ .‬نخستین بار در‬
      ‫استا ‌ن‌های گوانگ دونگ و گوانگ سی دین اسلام را تبلیغ کرد‪ .‬دومین بار در استا ‌ن‌های خوئبی‬
      ‫و خونان به تبلیغ دین اسلام پرداخت و برای سومین بار از سین کیانگ برای تبلیغ دین اسلام‬
      ‫وارد استا ‌ن‌های خه نان‪ ،‬چین ‌گ‌های و گان سو شد و سرانجام در ناحیه داوان تو دونگ شیانگ‬
      ‫ساکن گردید‪ .‬این قول به گفته مکتب قدریه مبنی بر «‪ 3‬بار خروج از دشت‌های میانه چین» شبیه‬
      ‫است‪ .‬شاید بر اساس قول خوارزم بتوان ارتباط واقعی این دو گفته را کشف کرد‪ .‬ولی درباره دو‬
      ‫بار اول تبلیغ از «‪ 3‬بار تبلیغ دین اسلام» هیچ نشانی در گوانگ دونگ و گوانگ سی یا خونان و‬
      ‫خوبئی پیدا نشده است‪ .‬لذا قول «‪ 3‬بار تبلیغ دین اسلام» صرف ًا راهی را برای بررسی منشا مکتب‬
      ‫کبرویه در گان سو‪ ،‬نینگ شیا و چین ‌گ‌های چین باز کرد‪ .‬از این جهت برای جستجوی سرچشمه‬
      ‫مکتب کبرویه در مناطق گان سو‪ ،‬نینگ شیا و چین ‌گ‌های چین باید تاریخچه محی‌الدین بنیادگذار‬
      ‫آن مکتب را بررسی کنیم‪ .‬اما در مورد سابقه محی‌الدین ‌(قبل از ورود به ناحیه داوان تو دونگ‬
      ‫شیانگ)‪ ،‬غیر از اینکه او خود را یکی از فرزندان پیغمبر و عرب معرفی کرده و احمدی کبیر‬
      ‫داچی پسرش وارد دونگ شیانگ شده و سپس در داوان تو ساکن شده و پسر دیگرش پس از‬
      ‫ورود به دونگ شیانگ باز هم به وطن خود برگشته‪ ،‬اطلاعات دیگری نداریم‪ .‬بر این اساس‪،‬‬

‫‪143‬‬
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150