Page 135 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 135
از شهر لان جئو ،طریقه جیو چای پینگ( ،)jiu chan pingچی من( )qi menمینگ یوه دائو تانگ
( )ming yue dao tangو غیره.
تصوفوریاضتدر مکتبقادریهاز مکتبجهریهو مکتبصوفیهپ ررن گتربود.قادریهنهتنها
تصوف اصیل ،بلکه دارای شاخصه شیعی نیز بود .آن مکتب در روند رشد طولانی تحت تاثیر بودیسم
و تائوئیسم نژاد هان قرار گرفت .تاثیر فرقه «جن» «که طرفدار تفکر و عبادت بودند عمی قتر بود .لذا این
مکتب رنگ و لعاب بودیسم و تائوئیسم پیدا کرد .از این رو پیرو قادریه را «راهب اسلامی» و «تائوئیست
اسلامی» م یخواندند .در میان پیروان سایر مکت بها شایع شد که نیای نسل سوم بنیانگذار مکتب قادریه
راهبی از نژادهان بوده که به دین اسلام گروید .او تعلیمات مذهبی دین بودا را به دین اسلام منتقل و با
تصوف اسلامی متصل و به تعلیمات مذهبی کنونی قادریه تبدیل نمود .تعلیمات مذهبی مکتب قادریه
بیشتر در آوازهای کتب مقدس حقیقی ب یخط ظاهر شدند .این آوازهای جم عآوری شده عبارتند از
«آواز اصول 4فصل روشنی»« ،آواز کتاب مقدس حقیقی»« ،آواز ریاضت»« ،آواز ماه در بامداد»« ،آواز
کشتی بدون کف»« ،آواز آتش حقیقی 3عاملی»« ،آواز درخت بدون ریشه» و غیره.
از آوازهای کتا بهای مقدس حقیقی ب یخط م یتوان دریافت کرد که این مکتب به غیر از اصول
دین اسلام یعنی «لا اله الا الله» تعلیمات مذهبی و قانون اسلامی را کامل ًا اصلاح کرد .این مکتب عقیده
دارد که همه کتا بهای مقدس مذاهب مختلف نوشته بشر بوده و نم یشود به عنوان مدرک تلقی شوند.
آنمکتباعتباروتقدسی«قرآن»راانکارکردهوطرفدارقرائتب یصدای«آوازهایکتا بهایمقدس
حقیقی ب یخط» به جای قرآن بود .در «آواز کتاب مقدس حقیقی» آمده است که مذاهب مختلف همه
کتاب مقدس دارند .هزاران جلد کتابی که همه اشتباه دارند .قرائت با دهان و ستایش با زبان ناچیز است.
کتاب مقدس حقیقی ب یخط مورد توجه و علاقه الله است .اگر انسان حقیقت ب یخط را درک کند ،هر
چند حکیم نبوده ولی شخصی غیرمعمولی است .به عقیده این مکتب؛ تنها کتاب مقدس حقیقی ب یخط
حقیقت خالص است و دارای جنبه مقدس واقعی است .از این جهت در آن کتاب آمده است:
کتاب مقدس حقیقی توسط انسان نوشته نشده است .ریشه و نهال آن خیلی جالب است .بدون
صدا و بدون آهنگ دهان به دهان شده ،بیخط و بیشکل رمز با رمز مطابق بوده است .صدا و
خط پیچیده بوده و حقیقی نیست.
این مکتب همچنین 5وظیفه بزرگ مذهبی دین اسلام را کامل ًا رد کرده و افکار دین بودا
133