Page 135 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 135

‫از شهر لان جئو‪ ،‬طریقه جیو چای پینگ‌(‪ ،)jiu chan ping‬چی من‌‌(‪ )qi men‬مینگ یوه دائو تانگ‬
                                                               ‫‌‌(‪ )ming yue dao tang‬و غیره‪.‬‬

      ‫تصوفوریاضتدر مکتبقادریهاز مکتبجهریهو مکتبصوفیهپ ‌ررن ‌گتربود‪.‬قادریهنهتنها‬
      ‫تصوف اصیل‪ ،‬بلکه دارای شاخصه شیعی نیز بود‪ .‬آن مکتب در روند رشد طولانی تحت تاثیر بودیسم‬
      ‫و تائوئیسم نژاد هان قرار گرفت‪ .‬تاثیر فرقه «جن» «که طرفدار تفکر و عبادت بودند عمی ‌قتر بود‪ .‬لذا این‬
      ‫مکتب رنگ و لعاب بودیسم و تائوئیسم پیدا کرد‪ .‬از این رو پیرو قادریه را «راهب اسلامی» و «تائوئیست‬
      ‫اسلامی» م ‌یخواندند‪ .‬در میان پیروان سایر مکت ‌بها شایع شد که نیای نسل سوم بنیانگذار مکتب قادریه‬
      ‫راهبی از نژادهان بوده که به دین اسلام گروید‪ .‬او تعلیمات مذهبی دین بودا را به دین اسلام منتقل و با‬
      ‫تصوف اسلامی متصل و به تعلیمات مذهبی کنونی قادریه تبدیل نمود‪ .‬تعلیمات مذهبی مکتب قادریه‬
      ‫بیشتر در آوازهای کتب مقدس حقیقی ب ‌یخط ظاهر شدند‪ .‬این آوازهای جم ‌عآوری شده عبارتند از‬
      ‫«آواز اصول ‪ 4‬فصل روشنی»‪« ،‬آواز کتاب مقدس حقیقی»‪« ،‬آواز ریاضت»‪« ،‬آواز ماه در بامداد»‪« ،‬آواز‬

                     ‫کشتی بدون کف»‪« ،‬آواز آتش حقیقی ‪ 3‬عاملی»‪« ،‬آواز درخت بدون ریشه» و غیره‪.‬‬
      ‫از آوازهای کتا ‌بهای مقدس حقیقی ب ‌یخط م ‌یتوان دریافت کرد که این مکتب به غیر از اصول‬
      ‫دین اسلام یعنی «لا اله الا الله» تعلیمات مذهبی و قانون اسلامی را کامل ًا اصلاح کرد‪ .‬این مکتب عقیده‬
      ‫دارد که همه کتا ‌بهای مقدس مذاهب مختلف نوشته بشر بوده و نم ‌یشود به عنوان مدرک تلقی شوند‪.‬‬
      ‫آنمکتباعتباروتقدسی«قرآن»راانکارکردهوطرفدارقرائتب ‌یصدای«آوازهایکتا ‌بهایمقدس‬
      ‫حقیقی ب ‌یخط» به جای قرآن بود‪ .‬در «آواز کتاب مقدس حقیقی» آمده است که مذاهب مختلف همه‬
      ‫کتاب مقدس دارند‪ .‬هزاران جلد کتابی که همه اشتباه دارند‪ .‬قرائت با دهان و ستایش با زبان ناچیز است‪.‬‬
      ‫کتاب مقدس حقیقی ب ‌یخط مورد توجه و علاقه الله است‪ .‬اگر انسان حقیقت ب ‌یخط را درک کند‪ ،‬هر‬
      ‫چند حکیم نبوده ولی شخصی غیرمعمولی است‪ .‬به عقیده این مکتب؛ تنها کتاب مقدس حقیقی ب ‌یخط‬

             ‫حقیقت خالص است و دارای جنبه مقدس واقعی است‪ .‬از این جهت در آن کتاب آمده است‪:‬‬
      ‫کتاب مقدس حقیقی توسط انسان نوشته نشده است‪ .‬ریشه و نهال آن خیلی جالب است‪ .‬بدون‬
      ‫صدا و بدون آهنگ دهان به دهان شده‪ ،‬بی‌خط و بی‌شکل رمز با رمز مطابق بوده است‪ .‬صدا و‬

                                                            ‫خط پیچیده بوده و حقیقی نیست‪.‬‬
      ‫این مکتب همچنین ‪ 5‬وظیفه بزرگ مذهبی دین اسلام را کامل ًا رد کرده و افکار دین بودا‬

‫‪133‬‬
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140