Page 126 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 126

‫جانگ بود نام خانوادگی او هم جانگ شد‪ .‬نام کامل او جانگ یو هوانگ‌‌(‪ )zhang yu huang‬و لقب‬
       ‫او پوجی‌‌(‪ )pu ji‬بود‪ .‬بعدها این مکتب به نام مکتب جانگ من‌(‪ )zhang men‬خوانده شد‪.‬‬

‫محی‌الدین سومین بار همراه دو پسر خود وارد چین شد‪ .‬سپس یکی از پسران به محل تولد‬
‫خود برگشت‪ .‬او و پسر دیگرش احمد کبیر بهداج محی‌الدین در داوان تو ساکن شدند و مورد‬
‫استقبال اهالی داوان تو دونگ شیانگ قرار گرفتند‪ .‬محی‌الدین امام مسجد داوان تو شد‪ .‬او هر‬
‫چند زبان چینی می‌دانست‪ ،‬ولی با زبان دونگ شیانگ آشنایی نداشت و تعلیمات مذهبی را به‬
‫زبان عربی تبلیغ م ‌یکرد‪ .‬اما بجز آخوند و ملا کسی تعلیمات مذهبی او را نمی‌فهمید‪ .‬این وضع‬
‫در رشد مکتب تاثیر منفی گذاشت‪ .‬محی‌الدین در دونگ شیانگ از دنیا رفت و در داوان تو دفن‬
‫گردید‪ .‬احمد کبیر بهداج به عنوان امام نسل دوم جانشین او شد‪ .‬احمد کبیر بهداج در ایام امامی‪،‬‬
‫فعالانه تعلیمات مذهبی را تبلیغ می‌کرد و پیروانش به سرعت افزایش می‌یافت‪ .‬اهالی نژاد هان با‬
‫نام خانوادگی جانگ در ناحیه یانگ وا ‌(‪ )yang wa‬نیز به دین اسلام اعتقاد داشتند‪ .‬این وضعیت‬
‫مورد مخالفت بعضی از مقامات محلی قرار گرفت و آنها این مکتب را به عنوان کفر به دولت‬
‫محلی معرفی و محکوم کردند‪ .‬مقامات نادان حکومت چینگ محی‌الدین را به عنوان فریب دهنده‬
‫مردم و بر خلاف قانون زندانی کردند‪ .‬او چندی بعد در زندان در گذشت‪ .‬مسلمانان داوان تو گنبدی‬

      ‫‌‌(مقبره) برای او ساختند‪ .‬این گنبد در سال ‪ 1939‬توسط حزب ملی چین در آتش سوخت‪.‬‬
‫پس از درگذشت احمد کبیر بهداج‪ ،‬ابو عثمانی پسر چهارم جانشین پدر شد‪ .‬از آنجا که اعتبار‬

                ‫و دانش ابوعثمانی به پای پدر نمی رسید لذا در این مکتب وقفه‌ای ایجاد شد‪.‬‬
‫شمار پیروان این مکتب خیلی زیاد نبود و حدود ‪ 5‬هزار خانواده و بیش از ‪ 20‬هزار نفر برآورد‬

                                                                            ‫م ‌یشد‪.‬‬
‫آنها بیشتر در نواحی داوان تو‪ ،‬تانگ وانگ‌(‪ )tang wang‬هی شی شان‌(‪ ،)hei shi shan‬شاله‬

              ‫‌‌(‪ ،)shale‬شوانگ شو ‌(‪ ،)shuang shu‬کانگ له ‌(‪ )kang le‬و غیره پراکنده بودند‪.‬‬
                                    ‫مراسم مذهبی عمده این مکتب به شرح زیر است‪:‬‬

‫	‪1 .‬ریاضت و تفکر آرام‪ .‬ریاضت‌کشان در این ایام معمول ًا در غار زندگی کرده و به غیر از‬
‫خدمه غذا‪ ،‬کسی را نم ‌یبینند‪ .‬هر روز از ساعت ‪ 3‬مشغول به خواندن قرآن و نماز شده و‬
‫تا ساعت ‪ 12‬ادامه م ‌یدهند و در آن ساعت می‌خوابند‪ .‬در روز یک بار غذا م ‌یخورند که‬

                                                                    ‫‪124‬‬
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131