Page 123 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 123

‫و سونگ‪ ،‬مسلمانان چین از امتیازات فراوان و حقوق ویژ‌های برخوردار بودند‪ .‬در زمان یوآن‪،‬‬
      ‫موقعیت مسلمانان هوی در جامعه سیاسی چین‪ ،‬هم از نظر قانونی و هم از نظر عملی بد نبود‪ .‬در دوره‬
      ‫مینگ‪ ،‬پس از آنکه امپراتور جو یوان جانگ‌‌(‪ )zhu yuan zhang‬دستور داد از لباس و زبان خارجی‬
      ‫جلوگیری شود و مسلمانان هوی نباید با غیرمسلمانان ازدواج کنند‪ ،‬موقعیت مسلمانان چین در جامعه‬

                                                                 ‫به تدریج رو به افول گذاشت‪.‬‬
      ‫حکومت چینگ سیاست مذهبی ترویج دین بودا را در پیش گرفت و سعی م ‌یکرد به دین‬
      ‫اسلام فشار وارد کند‪ .‬به‌ویژه در سال ‪ ،1648‬توده‌های مردم مسلمان هوی و سایر ملت‌ها تحت‬
      ‫رهبری میراین و دینگ گوه دونگ علیه چینگ قیام کردند و در نتیجه سیاست حکومت چینگ‬
      ‫در جهت فشار و تبعیض علیه مسلمانان چین شدت گرفت‪ .‬در این شرایط‪ ،‬مسلمانان چین نیاز‬
      ‫فوری به تشکیل سازماندهی خوب مذهبی داشتند تا در مقابل ظلم و ستم و فشارهای گوناگون‬
      ‫مقاومت کنند‪ .‬از این رو‪ ،‬مکتب صوفیه که از تشکیلات خوب و سیستم فکری برخوردار بود‪،‬‬
      ‫مورد قبول مسلمانان چین قرار گرفت و از آن به بعد افکار صوفیه در منطقه شمال غربی چین‬

                                                     ‫بطور وسیعی رواج یافت و پیشرفت کرد‪.‬‬
      ‫در زبان چینی «من هوان»‌‌(‪ men huan‬طریقه یا مکتب) نشانگر قدرت و موقعیت بود‪ .‬بنیادگذار‬
      ‫آن‪ ،‬موسس دین یا نیای مذهب نامیده م ‌یشد‪ .‬چون قدرت و موقعیت آن بیشتر ارثی بود؛ لذا خانواده‬
      ‫موسس به تدریج به خانواد‌های بر جسته و والا تبدیل م ‌یشدند‪ .‬ویژگ ‌یهای مذهبی طریقه در چین‬

                                                                         ‫به شرح زیر است‪:‬‬
      ‫	‪1 .‬از نظر شکل سازمان مذهبی‪ ،‬توجه خاصی به نظام ارثی تعلیمات مذهبی شده است‪ .‬هر‬
      ‫طریقه به نظام ارثی تعلیمات مذهبی خود توجه کرده و به علت تفاوت شرایط داخلی‬
      ‫طریقه‌های مختلف‪ ،‬این نظام به ‪ 3‬نوع ارث یعنی ارث فرزندی؛ ارث خانوادگی و ارث‬
      ‫حکیمی تقسیم می‌شد‪ .‬ارث فرزندی در طریقه‌های هواسی و مفتی و بی جیا چانگ‬
      ‫و ارث خانوادگی در طریقه گائو زائو جیا و ارث حکیمی در طریقه دانگ گونگ بئی‬

                                                     ‫مکتب قادریه اجرا می‌شده است‪.‬‬
      ‫	‪2 .‬از نظر اعتقاد‪ ،‬علاوه بر ایمان اساسی به دین اسلام‪ ،‬به پرستش بنیادگذار‌‌(نیای مذهب) و‬
      ‫خانواده و گنبد‌‌(مزار) او پایبند بودند‪ .‬بنیادگذار طریقه در میان پیروان خود از حیثیت عالی‬

‫‪121‬‬
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128