Page 123 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی - شماره 3
P. 123
و سونگ ،مسلمانان چین از امتیازات فراوان و حقوق ویژهای برخوردار بودند .در زمان یوآن،
موقعیت مسلمانان هوی در جامعه سیاسی چین ،هم از نظر قانونی و هم از نظر عملی بد نبود .در دوره
مینگ ،پس از آنکه امپراتور جو یوان جانگ( )zhu yuan zhangدستور داد از لباس و زبان خارجی
جلوگیری شود و مسلمانان هوی نباید با غیرمسلمانان ازدواج کنند ،موقعیت مسلمانان چین در جامعه
به تدریج رو به افول گذاشت.
حکومت چینگ سیاست مذهبی ترویج دین بودا را در پیش گرفت و سعی م یکرد به دین
اسلام فشار وارد کند .بهویژه در سال ،1648تودههای مردم مسلمان هوی و سایر ملتها تحت
رهبری میراین و دینگ گوه دونگ علیه چینگ قیام کردند و در نتیجه سیاست حکومت چینگ
در جهت فشار و تبعیض علیه مسلمانان چین شدت گرفت .در این شرایط ،مسلمانان چین نیاز
فوری به تشکیل سازماندهی خوب مذهبی داشتند تا در مقابل ظلم و ستم و فشارهای گوناگون
مقاومت کنند .از این رو ،مکتب صوفیه که از تشکیلات خوب و سیستم فکری برخوردار بود،
مورد قبول مسلمانان چین قرار گرفت و از آن به بعد افکار صوفیه در منطقه شمال غربی چین
بطور وسیعی رواج یافت و پیشرفت کرد.
در زبان چینی «من هوان»( men huanطریقه یا مکتب) نشانگر قدرت و موقعیت بود .بنیادگذار
آن ،موسس دین یا نیای مذهب نامیده م یشد .چون قدرت و موقعیت آن بیشتر ارثی بود؛ لذا خانواده
موسس به تدریج به خانوادهای بر جسته و والا تبدیل م یشدند .ویژگ یهای مذهبی طریقه در چین
به شرح زیر است:
1 .از نظر شکل سازمان مذهبی ،توجه خاصی به نظام ارثی تعلیمات مذهبی شده است .هر
طریقه به نظام ارثی تعلیمات مذهبی خود توجه کرده و به علت تفاوت شرایط داخلی
طریقههای مختلف ،این نظام به 3نوع ارث یعنی ارث فرزندی؛ ارث خانوادگی و ارث
حکیمی تقسیم میشد .ارث فرزندی در طریقههای هواسی و مفتی و بی جیا چانگ
و ارث خانوادگی در طریقه گائو زائو جیا و ارث حکیمی در طریقه دانگ گونگ بئی
مکتب قادریه اجرا میشده است.
2 .از نظر اعتقاد ،علاوه بر ایمان اساسی به دین اسلام ،به پرستش بنیادگذار(نیای مذهب) و
خانواده و گنبد(مزار) او پایبند بودند .بنیادگذار طریقه در میان پیروان خود از حیثیت عالی
121