Page 118 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 118

‫مربع ساخته شده که قرار است پس از تکمیل‪ ،‬کلی ‌ه آثار اسلامی موجود در موز‌ه تاریخی دریایی به این‬‫مجسمه مانی درکنارتنها معبد مانوی فعال درجهان‪-‬حومه‬
‫ساختمان انتقال یافته و برای هر کشور اسلامی که با این بندر در گذشته مبادلات تجاری داشته است‪،‬‬      ‫چوانجو‪ -‬فوجیان‬
‫غرف ‌های اختصاص داده شود تا در آن‪ ،‬آثار فرهنگی‪ ،‬هنری و تاریخی آن کشور به نمایش گذاشته شود‪.‬‬

                              ‫تنها معبد مانوی فعال جهان در حومه شهر چوانجو‬
‫معروف است که غیر از آیین های تائوئیسم و کنفوسیوس که بومی چین هستند‪ ،‬کلیه‌ مذاهب‬
‫دیگری که از گذشته‌های دور تاکنون وارد چین شده‌اند‪ ،‬اعم از زرتشتی‪ ،‬مانوی‪ ،‬نسطوری‪ ،‬بودایی‬
‫و اسلام‪ ،‬توسط ایرانیان و یا با همکاری آنان در چین معرفی و توسع ‌هیافته است‪ .‬آیین مانوی که به‬
‫خاطر فشارها و محدودیت‌های حاکمان وقت ایرانی‪ ،‬زمینه‌ رشد و ادام ‌ه حیات خود را در سرزمین‬

               ‫اصلی از دست داد‪ ،‬به سمت شرق حرکت کرده و در سرزمین چین پناه گرفت‪.‬‬
‫آثار بر جای مانده از این دین‪ ،‬هنوز هم در غارهای بودایی تورفان و غار دونگ هوان و شهر‬
‫آستانه در استان سین کیانگ چین مشهود است‪ .‬یکی از مناطقی که در دوران سلسل ‌ه مینگ در آن‬
‫زمین ‌ه مساعدی برای گسترش آیین مانوی به‬
‫وجود آمد استان فوجیان در شرق چین بود‪ .‬این‬
‫آیین که از سوی امپراطور وقت مورد حمایت قرار‬
‫گرفته بود‪ ،‬در منطق ‌ه چوانجو مورد استقبال مردم‬
‫واقع شد و توسع ‌ه زیادی یافت‪ .‬معروف است که‬
‫رهبران اصلی قیامی که علیه امپراطوری سلسل ‌ه‬
‫یوان (مغو ‌لها) شورش نمودند‪ ،‬تحت تأثیر آیین‬
‫مانوی قرار داشته و با الهام از این آیین که در چین‬
‫به نام «آیین روشنایی» نیز معروف است‪ ،‬دست به‬
‫شورش زدند‪ .‬از این رو پس از پیروزی و کسب‬
‫قدرت توسط سلسل ‌ه مینگ و سرنگونی سلسله‌‬
‫یوان‪ ،‬رهبران آیین مانوی از آزادی عمل بیشتر‬

   ‫برای تبلیغ و موقعیت مناسبی برخوردار شدند‪.‬‬

                                                                    ‫‪116‬‬
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123