Page 115 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 115

‫نمایی از درب ورودی مسجد اصحاب‪ -‬چوانجو‪ -‬فوجیان‬‫	•در کنار لو ‌حهای سنگی عربی‪ ،‬تاریخ تأسیس و شرح‬
                                      ‫چگونگی بنای آن به زبان چینی در لوح دیگری‬

                                                                  ‫نگاشته شده است‪.‬‬
                                      ‫	•در تمام سن ‌گنوشت ‌هها اغلب از آیات قرآنی و‬
                                      ‫احادیثی از پیامبر اکرم در خصوص ترغیب به‬
                                      ‫احداث مساجد همچون «ان المساجد لله فلا تدعوا مع‬
                                      ‫الله احدا» ‪« ،‬من بنی مسجدا بنی الله تعالی له بیتا فی‬

                                                                 ‫الجنه» دیده م ‌یشود‪.‬‬
                                      ‫	•در الواح سنگی برخی از مساجد به ویژه مسجد‬
                                      ‫اصحاب سور‌ههای کامل قرآن از جمله سور‌ه عم‬
                                      ‫یتسألون‪ ،‬هل أتی و آی ‌هالکرسی و آیات طولانی‬
      ‫دیگر قرآنی با خطی زیبا بر روی قطعات متعدد سنگی حکاکی و در کنار هم چیده شد‌هاند‪.‬‬

                          ‫اهمیت آثار و سنگ‌نوشته‌های اسلامی موجود در شهر زیتون‬
      ‫لوح‌های سنگی اسلامی موجود در شهر زیتون‪ ،‬اعم از سنگ قبرها و الواح متعلق به مساجد‪ ،‬از‬
      ‫نظر تعداد‪ ،‬تنوع و کمیت و کیفیت‪ ،‬به هیچ‌ وجه قابل مقایسه با آثار اسلامی موجود در سایر مناطق‬
      ‫چین نیست‪ .‬اطلاعات موجود در این آثار از ارزش و اهمیت تاریخی بالایی برخوردار بوده و‬
      ‫اسناد و منابع مهمی جهت مطالعه و کسب اطلاعات در مورد اسناد دولتی‪ ،‬تاریخ و چگونگی‬
      ‫تبلیغ و گسترش اسلام در این منطقه‪ ،‬نحوه‌ زندگی و جایگاه و موقعیت مسلمانان و نقش اجتماعی‬
      ‫و اقتصادی آنان در منطقه‪ ،‬اطلاعات اولیه در مورد شرایط زندگی جامعه اسلامی آن تاریخ در‬
      ‫شهر زیتون‪ ،‬ویژگی‌های معماری و هنری ساختمان مساجد در دوران سلسله‌های سونگ‪ ،‬یوان و‬
      ‫مینگ‪ ،‬اطلاعاتی پیرامون شورش ده ساله و قیام مردم در اواخر دوران سلسله‌ یوان و اوایل سلسله‌‬
      ‫مینگ‪ ،‬اختلافات فرقه‌ای بین مسلمانان‪ ،‬نحوه‌ یادگیری زبان چینی توسط مهاجرین مسلمان و‬
      ‫استفاده از تقویم ویژه‌ چین‪ ،‬چگونگی ازدواج آنان با زنان و دختران بومی و تأثیر این ازدوا ‌جها‬
      ‫در جامعه‪ ،‬چگونگی اختلاط و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری فرهنگ اسلامی و چینی از یکدیگر‬

‫‪113‬‬
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120