Page 112 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 112

‫نمایی از شبستان داخل مسجد اصحاب‪-‬‬
   ‫چوانجو ‪ -‬فوجیان‬

‫در تاریخ ‪ 710‬هجری (‪ 1310-1311‬میلادی) توسط یک نفر ایرانی بنام احمد‌بن‌محمد قدسی (یا‬
‫قریشی) از اهالی شیراز‪ ،‬کاملا نوسازی و بازسازی شده و توسعه‌یافته است‪ .‬به طوری که هم‌اکنون‬
‫نیز چهار دیواره‌ سنگی مسجد و درب ورودی و تأسیسات جانبی آن همچنان پا بر جا بوده و‬
‫علیرغم فرو ریختن سقف آن‪ ،‬استحکام بنا‪ ،‬استفاده از سنگ‌های یکنواخت‪ ،‬حجاری و حکاکی‬
‫زیبای آیات فراوان قرآن با خط نسخ و ثلث و کوفی در درون طاق‌نماها و ستون‌ها و پایه‌ها و‬
‫دیوار‌ههای اطراف ورودی‪ ،‬به‌ویژه در درون و اطراف محراب سنگی باقیمانده از آن‪ ،‬حاکی از‬
‫شکوه و عظمت مسجد و اوج هنر معماری ایرانی‪-‬اسلامی و تزئین مسجد با آیات قرآنی است که‬
‫از سوی دولت چین به عنوان اثر باستانی درجه‌ یک ثبت شده و تحت حفاظت قرار گرفته است‪.‬‬

                                  ‫سنگ‌نوشته‌های تاریخی و اسلامی شهر زیتون‬
‫سنگ‌نوشته‌های اسلامی باقیمانده از دوران شکوفایی اسلام در شهر زیتون که از مناطق‬
‫مختلف تاریخی این شهر و روستاهای اطراف جم ‌عآوری و در موزه‌ مرکز اسلامی (موز‌هی آثار‬
‫تاریخ دریانوردی) و مسجد اصحاب نگهداری می‌شوند‪ ،‬به دو بخش تقسیم م ‌یگردند‪ .1 :‬سنگ‬

                                              ‫قبرها؛ ‪ .2‬لوح‌های سنگی متعلق به مساجد‪.‬‬
‫اینسن ‌گنوشت ‌ههاازنظرخط‪،‬مطالبنگاشت ‌هشدهوشیو‌هنگارشوشکلوشمایلظاهریازتنوع‬
‫زیادی برخوردارند‪ .‬در سال‪ 1930‬سه نفر از محققین چینی تحقیق و بررسی مفصلی بر روی آنان انجام‬

                                                                    ‫‪110‬‬
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117