Page 45 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی- شماره2
P. 45

‫با اختصاص اعانات گمرکی و کم ‌کهای مالی مردم‪ ،‬بعد از گذشت چند سال مدرسه وضعیت‬
                                                                           ‫بهتری پیدا کرد‪.‬‬

      ‫روزنامه معارف در سال ‪ 1325‬قمری که هشت سال از تأسیس مدرسه می‌گذشت‪ ،‬مقاله‌ای‬
      ‫نوشت‪ ،‬ضمن بیان چگونگی تأسیس مدرسه و تحولاتی که در این مدت بر آن مدرسه گذشت‪ ،‬به‬
      ‫این مسأله اشاره م ‌یکند که فارغ‌التحصیلان در ادارات مهم دولتی به کار مشغول می‌شدند‪ .‬با تکیه بر‬
      ‫اسناد موجود و نوشتار شیخ عبدالکریم سعادت‪ ،‬مسئولین مدرسه در سال ششم از گشایش مدرسه‪،‬‬
      ‫به درخواست اهالی بنادر‪ ،‬مدرسه‌ای در بندر عباس به مدیریت آقاشیخ عبدالعلی آل‌عصفور‪،‬‬
      ‫مدرسه‌ای در بندر لنگه موسوم به جاوید‪ ،‬به مدیریت آقامحمد آ ‌لشریف‪ ،‬مدرسه‌ای در محمره‬
      ‫(خرمشهر) موسوم به خزعلیه به مدیریت میرزاحاجی آقا (خسرو مؤدب) که بعدها مدیر مدارس‬
      ‫مسجد سلیمان شد و مدرسه‌ای در اهواز به مدیریت آقامحمدباقر بهبهانی تأسیس نمودند‪ .‬چند‬
      ‫سال بعد هم مدرسه‌ای در بحرین و کاظمین تأسیس نمودند‪ .‬بنا بر این مدرسه سعادت بوشهر را‬
      ‫باید مادر مدارس جنوب ایران قلمداد کرد‪ .‬نقش معلمان و شاگردان این مدرسه در اشاعه علم و‬
      ‫دانش و آگاهی سیاسی در اقشار مختلف جامعه امری انکار ناشدنی است‪ .‬نگاهی به کارنامه معلمان‬

                                             ‫و فارغ‌التحصیلان این مدرسه مؤید این نظریه است‪.‬‬

‫‪43‬‬
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50