Page 45 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی- شماره2
P. 45
با اختصاص اعانات گمرکی و کم کهای مالی مردم ،بعد از گذشت چند سال مدرسه وضعیت
بهتری پیدا کرد.
روزنامه معارف در سال 1325قمری که هشت سال از تأسیس مدرسه میگذشت ،مقالهای
نوشت ،ضمن بیان چگونگی تأسیس مدرسه و تحولاتی که در این مدت بر آن مدرسه گذشت ،به
این مسأله اشاره م یکند که فارغالتحصیلان در ادارات مهم دولتی به کار مشغول میشدند .با تکیه بر
اسناد موجود و نوشتار شیخ عبدالکریم سعادت ،مسئولین مدرسه در سال ششم از گشایش مدرسه،
به درخواست اهالی بنادر ،مدرسهای در بندر عباس به مدیریت آقاشیخ عبدالعلی آلعصفور،
مدرسهای در بندر لنگه موسوم به جاوید ،به مدیریت آقامحمد آ لشریف ،مدرسهای در محمره
(خرمشهر) موسوم به خزعلیه به مدیریت میرزاحاجی آقا (خسرو مؤدب) که بعدها مدیر مدارس
مسجد سلیمان شد و مدرسهای در اهواز به مدیریت آقامحمدباقر بهبهانی تأسیس نمودند .چند
سال بعد هم مدرسهای در بحرین و کاظمین تأسیس نمودند .بنا بر این مدرسه سعادت بوشهر را
باید مادر مدارس جنوب ایران قلمداد کرد .نقش معلمان و شاگردان این مدرسه در اشاعه علم و
دانش و آگاهی سیاسی در اقشار مختلف جامعه امری انکار ناشدنی است .نگاهی به کارنامه معلمان
و فارغالتحصیلان این مدرسه مؤید این نظریه است.
43