Page 42 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی- شماره2
P. 42

‫بوشهری داشت به پیشنهاد محمدعل ‌یخان واث ‌قالملک کارگزار بوشهر جواب مثبت داده‪ ،‬برای ایجاد‬
‫مدرس ‌ه جدید آموزشی و تربیتی کم ‌کهای موثر مادی و معنوی نموده و از تهران خواستار یک نفر‬
‫مدیر مج ّرب عالم و آشنا به روش تعلیم و تربیت جدید گردید‪ ،‬که در پاسخ به تقاضای حکمران‬
‫بوشهر‪ ،‬انجمن معارف به دستور وزیر علوم وقت‪ ،‬مرحوم شی ‌خمحمدحسین سعادت که از علماء و‬
‫بزرگان منطقه شبانکاره بوشهر بود و در تهران در مدرسه افتتاحیه به تدریس ادبیات مشغول بود‪ ،‬با‬
‫سمت مدیر و معلمی مدرسه به بوشهر اعزام نمود‪ 1.‬شی ‌خمحمدحسین‪ ،‬برادرش شی ‌خعبدالکریم را که در‬
‫مدارس شیراز تدریس م ‌یکرد به بوشهر آورده‪ ،‬آموزش درس ریاضی و ناظمی مدرسه را به او واگذار‬
‫کرد‪ .‬مردم بوشهر‪ ،‬هنگامی که از ورود برادران سعادت و اقدامات جدید آموزشی آنان آگاه گردیدند‪،‬‬
‫از تأسیس مدرسه جدید استقبال کرده‪ ،‬با اعتقاد و اطمینانی که به امانت و دیانت آن دو برادر روحانی‬
‫داشتند‪ ،‬فرزندان خود را برای تحصیل به مدرسه آورده‪ ،‬هنوز شش ماهی از تأسیس مدرسه جدید‬
‫نگذشته بود که اولین جلسه امتحانی مدرسه منعقد و آقایان علماء و ت ّجار و اعیان و مأمورین کشوری‬
‫و لشکری هم برای آن که از نزدیک از پیشرف ‌تهای تحصیلی فرزندان خود آشنا شوند‪ ،‬به مدرسه‬
‫دعوت شدند‪ .‬پیشرفت شگرف دان ‌شآموزان در فراگیری دروس فارسی‪ ،‬عربی‪ ،‬حساب‪ ،‬تاریخ‪،‬‬
‫جغرافیا و مسائل دینی مایة تعجب و حیرت حاضران در جلسه گردید و در نتیجه متعهد شدند که سالانه‬
‫مبلغی برای کمک به مدرسه پرداخت‬
‫نمایند‪ .‬این تحول جدید سبب افزایش‬
‫کمی دان ‌شآموزان شد‪ ،‬تا آنجا که در‬
‫پایان سال ‪ 1318‬قمری یعنی یک سال‬
‫بعد از تأسیس مدرسه تعداد دان ‌شآموزان‬

    ‫به سیصد و پنجاه نفر افزایش یافت‪.‬‬
‫معلمان و شاگردان مدرسه سعادت سال‬
‫‪ 1318‬قمری (دوره مظفرالدین شاه قاجار)‬
‫در این تصویر شیخ عبدالکریم سعادت‪،‬‬
‫شیخ محمدحسین سعادت‪ ،‬محمدباقر‬
‫بهبهانی‪ ،‬میرزا عل ‌یاکبر مشاق و‬
‫میرزاحسین معتقد اهرمی دیده م ‌یشوند‪.‬‬

                      ‫‪ .1‬مشایخی‪ ،‬عبدالکریم‪ ،‬مدرسه سعادت از چند زاویه‪ ،‬نشر همسایه‪ ،1377 ،‬ص ‪.65‬‬

                                                                     ‫‪40‬‬
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47