Page 42 - دستاوردهای علمی جهان ایرانشناسی- شماره2
P. 42
بوشهری داشت به پیشنهاد محمدعل یخان واث قالملک کارگزار بوشهر جواب مثبت داده ،برای ایجاد
مدرس ه جدید آموزشی و تربیتی کم کهای موثر مادی و معنوی نموده و از تهران خواستار یک نفر
مدیر مج ّرب عالم و آشنا به روش تعلیم و تربیت جدید گردید ،که در پاسخ به تقاضای حکمران
بوشهر ،انجمن معارف به دستور وزیر علوم وقت ،مرحوم شی خمحمدحسین سعادت که از علماء و
بزرگان منطقه شبانکاره بوشهر بود و در تهران در مدرسه افتتاحیه به تدریس ادبیات مشغول بود ،با
سمت مدیر و معلمی مدرسه به بوشهر اعزام نمود 1.شی خمحمدحسین ،برادرش شی خعبدالکریم را که در
مدارس شیراز تدریس م یکرد به بوشهر آورده ،آموزش درس ریاضی و ناظمی مدرسه را به او واگذار
کرد .مردم بوشهر ،هنگامی که از ورود برادران سعادت و اقدامات جدید آموزشی آنان آگاه گردیدند،
از تأسیس مدرسه جدید استقبال کرده ،با اعتقاد و اطمینانی که به امانت و دیانت آن دو برادر روحانی
داشتند ،فرزندان خود را برای تحصیل به مدرسه آورده ،هنوز شش ماهی از تأسیس مدرسه جدید
نگذشته بود که اولین جلسه امتحانی مدرسه منعقد و آقایان علماء و ت ّجار و اعیان و مأمورین کشوری
و لشکری هم برای آن که از نزدیک از پیشرف تهای تحصیلی فرزندان خود آشنا شوند ،به مدرسه
دعوت شدند .پیشرفت شگرف دان شآموزان در فراگیری دروس فارسی ،عربی ،حساب ،تاریخ،
جغرافیا و مسائل دینی مایة تعجب و حیرت حاضران در جلسه گردید و در نتیجه متعهد شدند که سالانه
مبلغی برای کمک به مدرسه پرداخت
نمایند .این تحول جدید سبب افزایش
کمی دان شآموزان شد ،تا آنجا که در
پایان سال 1318قمری یعنی یک سال
بعد از تأسیس مدرسه تعداد دان شآموزان
به سیصد و پنجاه نفر افزایش یافت.
معلمان و شاگردان مدرسه سعادت سال
1318قمری (دوره مظفرالدین شاه قاجار)
در این تصویر شیخ عبدالکریم سعادت،
شیخ محمدحسین سعادت ،محمدباقر
بهبهانی ،میرزا عل یاکبر مشاق و
میرزاحسین معتقد اهرمی دیده م یشوند.
.1مشایخی ،عبدالکریم ،مدرسه سعادت از چند زاویه ،نشر همسایه ،1377 ،ص .65
40