Page 156 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی- شماره2
P. 156

‫گرفت که بدون شک در «الهند» بیرونی که فی نفسه یک کتاب قابل توجه است‪ ،‬افکاری شبیه اصول‬
‫فلسفی آینده داروین وجود دارد‪ .‬ولی این افکار مبهم و اتفاقی هستند و هیچ نظریه روشن و مرتبی‬
‫نم ‌یتوان از آنها ترتیب داد‪ .‬بیرونی هم ادعا نداشت که از لحاظ زیس ‌تشناسی ممکن است این افکار‬

                                           ‫دارای نتایج و اهمیتی باشند‪( .‬دهخدا‪.)91 :1352 ،‬‬
‫این اثر بیرونی به قدری مورد توجه قرار گرفت که یکی از محققین زبان سانسکریت معاصر‬
‫به نام بوهلر‪ 1‬درباره وی چنین گفته است‪« :‬نوشته‌ها و یادداشت‌هایی که از یونان ‌یها و زوار چینی‬
‫به ما رسیده در مقابل کتاب بیرونی درست همانند کتاب‌های کودکان یا مودات مردم عامی و‬
‫خرافی است که به عالمی پر از عجایب افتاده و از مشهودات خود دچار شگفتی و بهت شده و‬
‫نتوانسته باشند از حقایق و امور واقعی جز مقداری ناچیز درک کنند»‪ .‬بیرونی در کتاب خویش‬
‫آنچه را شخص ًا دیده و شنیده و به نحو مبسوط و مفصل‌تر آنچه را شخص ًا خوانده و فرا‌گرفته‬
‫است برای ما حکایت می‌کند و با دماغی مأنوس به مطالعات و استدلالات ریاضی و فلسفی به‬
‫موضو ‌عهایی که تحت مطالعه قرار می‌دهد نزدیک شده و به سبک تعلیمات ارسطو و افلاطون و‬
‫بطلمیوس و جالینوس در آن تحقیق و هر موضوعی را با روح انتقادی عصر حاضر ما در معرض‬
‫دقت و بحث م ‌یآورد و به نحوی از عهده انجام منظور بر می‌آید که بالاتفاق نظر اعتماد و اعجاب‬
‫محققین را بخود جلب می‌کند‪ .‬بیرونی عادت ًا از هرگونه افکار خرافی آزاد و مبراست و برای درک‬
‫حقیقت هر منظوری‪ ،‬از خودگذشتگی ب ‌یحد ابراز می‌کند و از تحمل هیچگونه رنج و مشقت‬
‫روگردان نیست و هیچ فرصتی را تا وقتی که بطور کلی یا نحو خاصی راه حق و صواب را دست‬
‫آرد فوت نمی‌کند و با اینکه مردیست مسلمان‪ ،‬توانایی دارد با فلاسفه هندوی کافر به عطوفت و‬
‫مهربانی بحث و مناظره کرده و مسائل و قضایای علمی آنان را تصدیق یا رد کند‪( .‬دهخدا‪:1352 ،‬‬
‫‪ .)71‬بیرونی برای اینکه زندگی در هندوستان را خوب تحقیق کند در ابتدا به فراگرفتن زبان‬
‫سانسکریت پرداخت و این کار در نظر کسانی که بطرز فکر و عمل ملل شرقی بخصوص علمای‬
‫آنان آشنایی دارند بسی عجیب می‌نماید‪ .‬درست است که مسلمانان مثل ًا مسلمانان تر ‌کزبان علاوه‬
‫بر زبان مادری خود فارسی و عربی نیز م ‌یآموزند ولی تصور اینکه مسلمانی به منظور دست یافتن‬
‫به ذخایر علمی ملتی بیگانه به یاد گرفتن زبان آنان بپردازد نزدیک به محال م ‌ینماید‪ .‬تا جایی‬

‫‪1. G.Buhler‬‬

                                                                                              ‫‪154‬‬
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161