Page 57 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 57

‫نشریه همکاری کرده‌ام‪ .‬تاکنون بیش از چهل مقاله راجع به آثار باستانی تبریز و بعضی کتابهای‬
                                         ‫خطی نادرالوجود و شعرای گمنام در آن نشریه نوشته‌ام‪.‬‬

      ‫سلسله مقالاتی از ایشان در سال ‪ 1343‬با عنوان چهل مقاله منتشر شد که یکی از منابع معتبر‬
      ‫در تاریخ آذربایجان و فرهنگ ایران است‪ .‬اثر دیگرش موادالتواریخ در نوع خود قابل استفاده‬
      ‫است‪ .‬در چهارده سفینه تنظیم و به سال ‪ 1343‬با پیشگفتاری مفصل از خود مولف و مقدمه ای‬
      ‫از مرحوم مجتبی مینوی به چاپ رسید‪.‬ایشان توقیعات کسری را نیز به طبع رسانید‪ .‬ایشان در ‪15‬‬
       ‫اسفند سال ‪ /1352‬غره صفر ‪ 1394‬در تبریز درگذشت ودر گورستان امامیه به خاک سپرده شد‪1.‬‬

                                       ‫نخجوانی‪،‬محمد‬

                                ‫حاج محمد نخجوانی‪ ،‬فرزند حاج علی عباس‪ ،‬در سال ‪1297‬‬
                                ‫ه‪.‬ق‪ .‬در تبریز متولد شد‪ .‬وی پس از فراگرفتن مبادی علوم اسلامی‬
                                ‫و ادبیات فارسی از محضر استادانی چون سیدحسن امین الادبا کسب‬
                                ‫فیض نمود و به مطالعه متون فارسی و عربی پرداخت‪ .‬در سال ‪1316‬‬
                                ‫ه‪.‬ق به همراه پدر به مکه رفت و سپس برای زیارت عتبات عالیات به‬
                                ‫عراق سفر کرد و در کشورهای هند‪ ،‬ترکیه‪ ،‬مصر‪ ،‬پاکستان و اروپا به‬
                            ‫سیر و سیاحت پرداخت و در تمام سفرها از خرید نسخ خطی غافل نماند‪.‬‬
      ‫ایشـان در دوره مشـروطیت به صـف آزادیخواهان پیوسـت و در کنـار آن در عرصه ادب‬
      ‫فارسـی‪ ،‬مطالعـات عمیقـی داشـت و در «مـاده تاریخ سـازی» نیز اسـتاد و زبردسـت بـود‪ .‬از‬
      ‫جملـه مـاده تاریـخ های کـه سـاخته می‌توان به مـاده تاریـخ «ثقه الاسالم مصلـوب» (‪)1330‬‬
      ‫دربـاره شـهادت مرحوم ثقه الاسالم شـهید‪ ،‬مـاده تاریخ «نصر مـن الله و فتح قریـب» (‪)1302‬‬
      ‫در تاریـخ بنـای نظامیـه و مـاده تاریخ «لغـو دارسـی» (‪ )1311‬به مناسـبت لغو امتیـاز «کمپانی‬
      ‫دارسـی» اشـاره کرد‪.‬مرحـوم نخجوانی در کتابشناسـی و شـناخت انـواع خطوط از اسـتادان بنام‬
      ‫عصـر خـود بـه شـمار می‌رفت‪ .‬اسـتاد چـون بـه نقـد م ‌یپرداخـت تواضـع‪ ،‬فروتنـی و ادب‬

                                                   ‫نفـس را در حـد اعال منعکس می‌سـاخت‪.‬‬

                                                        ‫‪ .1‬غلامرضا طباطبائی مجد‪ ،‬همان ‪ ،‬صص ‪.633-631‬‬

‫‪55‬‬
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62