Page 11 - دستاوردهای علمی جهان ایران‌شناسی - شماره 3
P. 11

‫در ادامه خانم دکتر مل ‌کزاده به بیان نقطه نظرات خود پرداخت‪ .‬ما باید اهمیت ایران در جاده‬
      ‫ابریشم را نشان دهیم و مجموعه آثار ملموس باقی مانده از آثار چین در موز‌هها تهیه شود‪ .‬پژوهشکده‬
      ‫چندین تفاهمنامه با مراکز مرتبط منعقد کرده که تحت تأثیر تحری ‌مها و مشکلات اقتصادی قرار‬
      ‫گرفته و ناتمام ماند‌هاند‪ .‬باید اقدامات نی ‌مبند پیگیری شده و بحث نمایشگاه دائمی و تولید محتوا از‬
      ‫مصادیق وجود آثار چینی در ایران صورت پذیرد‪ .‬موضوعات سیاسی و اقتصادی ایران بواسطه جاده‬
      ‫ابریشم برای چین ‌یها حائز اهمیت است‪ .‬چین ‌یها گردشگران پولداری هستند و باید از این ظرفیت‬
      ‫استفاده کرده و آنها را به سمت و سوی مورد نظر خود هدایت کنیم و گردشگری علمی را تحت‬
      ‫کنترل خود درآورده و جنب ‌ههای مثبت کشورمان را برجسته سازیم؛ مانند کاری که بنیاد ژاپ ‌نشناسی‬
      ‫انجام م ‌یدهد‪ .‬بنیاد ایرا ‌نشناسی و سازمان فرهنگ باید به تهیه فهرست کتابشناسی بپردازند و کتب‬
      ‫تهیه شده در چین را مورد بررسی قرار دهند‪ ،‬تا بدانیم نگاه چین ‌یها نسبت به ایران چگونه است و‬
      ‫از چه منظری با ما آشنا م ‌یشوند‪ .‬باید ب ‌هصورت مطالعه موردی چین را بررسی کنیم و نشس ‌تهای‬
      ‫بی ‌نالمللی برگزار شود و توافق شود که با استفاده از فضای مجازی‪ ،‬تولید کار علمی از ما و بودجه از‬

                                                    ‫طرف چین ‌یها باشد‪ .‬هم در پایا ‌ننام ‌هها و هم‬
                                                    ‫در نشس ‌تهای علمی ب ‌هعنوان همکار ‌یهای‬
                                                    ‫علمی م ‌یتوان کارهای زیادی بر روی نسخ‬

                                                         ‫خطی با محوریت سفرنام ‌هها انجام داد‪.‬‬
                                                    ‫آقای دکتر ضیایی نیز در سخنرانی خود‬
                                                    ‫چنین اظهار داشت‪ :‬ما سهم بورسیه دانشجویان‬
                                                    ‫چینی در زبان فارسی را کم داریم و بودجه‬
                                                    ‫چندانی هم لازم ندارد‪ ،‬با توجه به قوانین‬
                                                    ‫وزارت علوم محدودیتی هم در این زمینه‬
                                                    ‫نداریم‪ .‬باید متخصص و مترجم خوب داشته‬
                                                    ‫باشیم تا مشکلات در چین حل شود‪ .‬فرصت‬
                                                    ‫مطالعاتی برای اساتید چینی در ایران وجود‬
                                                    ‫دارد و چندین دانشگاه اعلام آمادگی کرد‌هاند‪.‬‬

‫‪9‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16